خانه آموزش بررسی مدار ایمنی

بررسی مدار ایمنی

img empty - بررسی مدار ایمنی

همانطوری که از مفهوم کلامی مدار ایمنی پیداست، منظور از عملکرد مدار ایمنی آسانسور، استقرار و تامین ایمنی در یک سری مدار در مسیر اجزای آسانسور که با موقعیت استفاده مسافر ارتباط تنگاتنگی دارد، و وظیفه آنها کنترل ایمن و بدون خطر حرکت آسانسور می باشد.
اگر به هر دلیلی اشکالی در سیستم مدار ایمنی آسانسور بوجود آید، کابین آسانسور در هر وضعیت حرکتی باشد، بیدرنگ متوقف می شود.
پس اگر بازرس در زمان “تست آسانسور” قبل از حرکت آسانسور اقدام به قطع مدار ایمنی کند، چنانچه “سیستم مدار ایمنی به طور کامل برقرار شده باشد”، نباید با فرمان دادن، آسانسور حرکت کند.
متقابلا” اگر آسانسور در حال حرکت باشد و سیستم مدار ایمنی، چه عمدا” و چه به دلیل وجود نقص از نقطه ای قطع شود، بازهم آسانسور باید بیدرنگ از حرکت باز ایستد.
بارها شنیده شنیده شده که به دلیل :
“باز شدن درب آسانسوری که در حین حرکت می باشد، فردی به درون چاه آسانسور سقوط کرد.”
دلیل این حوادث خارج شدن مدار ایمنی آسانسور به دلیل استفاده از “پل در مدار ایمنی” می باشد، یعنی سرویسکار یا تعمیر کار برای کنترل یا پاره ای عملیات مبادرت به “قطع مدار ایمنی فقل درب” نموده و برای اینکه آسانسور در این وضعیت فرمان بگیرد، با قرار دادن پل در مسیر مدار ایمنی قفل درب این مسیر را مجددا” به صورت غیر ایمن وصل می کنند، البته این شیوه در بین تعمیرکاران و سرویسکاران رایج می باشد، که باید حتما”در چنین شرایطی “پلاک آسانسور خارج از سرویس” می باشد بر روی کلیه دربهای طبقات نصب گردد تا در این شرایط کسی از آسانسور استفاده نکند و پس از انجام کار “پل قفل درب آسانسور” را برداشته و مدار ایمنی را به حالت قبل باز گردانند.
متاسفانه در بعضی موارد برداشتن “پل در مدار ایمنی قفل درب” فراموش می شود،
“بروز حوادث ناگوار در اینچنین آسانسورهایی که پل موقت برداشته نشدهباشد، حتمی است. ”
لذا باید تعمیرکاران و سرویسکاران در این مورد باید بسیار دقت بسیارداشته و پس از اتمام عملیات از برداشتن “پل | مطمئن باشند.
در رابطه با استفاده از قطعات الکترومکانیکی در مدار سری استپ و مخصوصا”:
• سیستم ترمز اضطراری (پاراشوت(
• کنتاکتهای شالتر حد بالا
• کنتاکتهای شالتر حد پائین مهمترین دلیل استفاده از قطعات الکترومکانیکی در اینگونه قطعات این است، که وقتی بنا به هر دلیلی مدار ایمنی قطع شود، برق آسانسور به طور کامل قطع می شود، برای فعال کردن مجدد، باید حتما:
” تعمیرکار آسانسور، با حضور در محل ضمن بررسی علل بروز نقص بوجود آمده در مدار ایمنی آسانسور ، به صورت دستی کنتاکت را آزاد نماید” سپس برق را وصل کند.
در صورتیکه اگر از قطعات الکترونیکی در این مدارها استفاده گردد، به محض اینکه توسط افراد عادی بدون اطلاع از مشکلی که پیش آمده، برق آسانسور وصل شود، به صورت خودکار قطعات الکترونیکی به حالت اولیه باز میگردند. و این یعنی: سرآغاز بروز حادثه”

آیا این مطلب مفید بود؟

میانگین امتیازات / 5.

No votes so far! Be the first to rate this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *