خانه رسانه گزارش دکتر سید علی میرهادی زاده استاد برتر دانشگاه نورث همپتون انگلستان، صنعت آسانسور ایران را به یک چالش دعوت کردند

دکتر سید علی میرهادی زاده استاد برتر دانشگاه نورث همپتون انگلستان، صنعت آسانسور ایران را به یک چالش دعوت کردند

۰
سید علی میرهادی زاده

دکتر سید علی میرهادی زاده، متولد ۱۳۶۱ شمسی

  1. کارشناس مکانیک طراحی جامدات
  2. کارشناسی ارشد مکانیک خودرو در دانشگاه کرنفیلد انگستان
  3. دکترای مهندسی مکانیک دانشگاه کرنفیلد انگلستان

دکتر سید علی میرهادی زاده

مختصری از سوابق اجرایی و دستاوردها:

  1. ۴ سال در زمینه ی طراحی میکرو توربین ها
  2. نزدیک به ۶ سال ، استاد ارشد Senior Lecture”” دانشگاه نورث همپتون انگستان
  3. طراح آسانسور و پله برقی و سابقه ی همکاری با کمپانی های بزرگی همچون تیسن کروپ
  4. طراح سیستم های هوا فضا
  5. طراح موتورهای سیستم حمل و نقل هوایی و سابقه ی همکاری با شرکت بویینگ برای مدل A321

 

دکتر سید علی میرهادی زاده اسانسور

دکتر سید علی میرهادی زاده ، ضمن ۱۲ سال تحقیق و تدریس در کشور انگستان و در عین حال با مطالعات علمی پیرامون مکانیک جامدات ، به تبادل اطلاعات با دانشمندان بزرگ دنیا و ضمن شرکت در کنفرانس های علمی در سرتاسر جهان، و عضویت در مجامع علمی و ارائه آثار مکتوب تحقیقی و پژوهشی، سالها در راستای توسعه این صنعت، تحقیق و تدریس نموده اند و سرانجام برای انتقال دستاوردهای بی نظیر تکنولوژی به هموطنان ایرانی خود، در سال ۱۳۹۵ به ایران مراجعت کردند و برای اولین بار در تاریخ آموزشی ایران، در اردیبهشت سال جاری ، در غالب یک کلاس آموزشی ، در دانشگاه کوشا ، به تدریس پرداختند.

دکتر سید علی میرهادی زاده پله برقی

از این پس، گزارش را از زبان ایشان بخوانید:
کنترل اثر بخش پروژه ، در صنعت آسانسور و پله برقی (کنترل پروژه)
در حقیقت هدف ازبرگزاری  این کلاس ، ” آموزش برگزاری جلسه هایی” است که همواره حلقه ی مفقوده در بین کمپانی های صنعت آسانسور و پله برقی ، در کشور بشمار میرود
شناخت کارهایی که باید قبل از پذیرفتن مسئولیت یک پروژه  انجام داد ، حال آنکه معمولا بین شرکت های آسانسور در کشور،  اینگونه نیست.
شناخت فرصت ها، ریسک ها ، نقاط قوت و نقاط ضعف خودمان.
جلسه ای که باید با حضور تمامی مدیران و تکنیسین های درگیر در شرکت برگزار شود.
در جامعه ی جهانی به آن Milestone گفته میشود
نقطه  عطف شرکتها
اتفاقی که میتواند سرنوشت پروژه های اجرایی را رقم بزند
چطور تیم اجرایی را استاندارد کنیم که هرکس به درستی وظایف خود را بداند.
این که محصول مورد نظر ، برای کدام سطح از بازار در نظر گرفته شده است.
اجازه بدهید با یک مثال عینی ادامه بدهم، همانطور که میدانید بزودی در کشور عربستان، بلندترین برج دنیا ساخته خواهد شد.
Kingdom Tower به بلندای ۱ کیلومتر، ظرف ۵ سال آینده در این کشور ساخته خواهد شد و فرض کنید که از شما برای طراحی و فروش آسانسور و پله برقی دعوت شده است. برای قانع کردن مهندسین و صاحبان این برج، چه مواردی را در نظر خواهید گرفت و چه فرآیندی را طی خواهید کرد که از رقبای خود پیشی بگیرید؟
قبل از اینکه به فروش فکر کنیم ، به ریسک ها و نقاط ضعف خود اندیشیده ایم؟
وجه تمایز محصول شما چه خواهد بود و  اصلا یک محصول چگونه تولید میشود؟
تیم خود را چگونه انتخاب خواهید کرد؟
تیم انتخاب شده را چگونه رهبری خواهید کرد؟
آیا پیشنهاد ویژه ای نسبت به سایر رقبا خواهید داشت؟
در قالب گروه های مختلف ، متشکل از تیم های برق و الکترونیک، مکانیک ، طراح سازه های فلزی ، طراح داخلی، کارشناس زلزله،کارشناس جوش، مهندس عمران و مدیر پروژه ،  به طراحی این سیستم بپردازید و نتایج را برای من ارسال کنید.

ایشان در ادامه افزودند:
یک مثال واقعی برایتان بیان میکنم:
نمونه ی موفق طراحی و کار گروهی صحیح

  • در زمان تحصیل من در دانشگاه کرنفیلد انگلستان، مدیران دانشگاه تصمیم به احداث یک ورزشگاه چند منظوره برای دانشجویان نمودند. طراحس این پروژه بیش از ۲ سال به طول انجامید در حالیکه ساخت و افتتحاح آن، ظرف مدت ۶ ماه به پایان رسید.

نمونه ی شکست خورده

  • پل عابر پیاده ی میلینیوم در لندنپل فلزی معلقی است که برای عابران پیاده این امکان را فراهم می کند که از روی رودخانه ی تایمز عبور کنند، زمانیکه بر روی این پل راه میروید ، سازه شروع به لرزش میکند . دلیل آن عدم کار گروهی بوده و عدم هماهنگی بین مهندسین سازه و سایر گرو ه ها است.

  • ضمن اینکه مهمترین فرصت موجود در ایران نسبت به سایر کشورها این است که ، مراحل اولیه ی ساخت و ساز بسیار ارزان است، در کشور انگلستان، ساخت نمونه ی اولیه از یک ربات ساده و معمولی ، گاها هزینه ای معادل ۶۵ هزار پوند به همراه خواهد داشت حال آنکه در ایران این مبلغ به کمتر از ۲ میلیون تومان میرسد . بنابراین ،همواره پس از اتمام طراحی ، حتما یک نمونه ی اولیه بسازید. پس از آن متوجه نواقص خواهید داشت، در آن صورت میتوان نواقص را برطرف کرد و طراحی را دوباره انجام داد.
  • سپس تاکید دارم، تمام مراحل اصلاح و طراحی دوباره را تبدیل به Document و سندسازی کنید تا هرگز سیستم به شخص وابسته نباشد و تمامی همکاران را در جریان تغییرات قرار بدهید.
  • به یاد داشته باشید که همواره به اندازه ی توانتان به مشتریان قول بدهید و از پذیرفتن مسئولیت هایی که از انجام آن عاجز هستید بپرهیزید. کمتر وعده بدهید و بیشتر عمل کنید.

فرآیند” “SPDP به معنای “Standard Project Development Process”  به معنای روند توسعه ی پروژه بصورت استااندارد.
در حقیقت در این فرآیند، سه حرف P   را مدیریت میکنیم
People _ Process_ Project

  1. افراد (نیروی انسانی)
  2. فرآیند
  3. پروژه


در این فرآیند ، نحوه ی  اجرای یک کار و نقش افراد و و مسئولیت ها، به روشنی تعریف شده است.
قبل از شروع هر پروژه ، ۶ مرحله باید انجام شود:

  • ارتباط بین مدیران و تکنیسین ها را قوی تر میکند
  • باعث نزدیک تر شدن افراد شده و از تخریب افراد جلوگیری میکند.
  • باعث تقویت کار تیمی میشود
  • ” زبان مشترکی” را در پروژه ها جاری نموده و “شفافیت” را بین همکاران حاکم میکند.

توجه داشته باشید که فاز ۰ این فرآیند، جلسه  Milestone میباشد.
کمیته بررسی محصولات، به عنوان نقطه ی عطف فرآیند تولید و طراحی، باید تصمیمات زیر را بگیرد:

  1. آیا پروژه آماده برای حرکت به مرحله بعدی میباشد؟

آیا به نقطه عطف تصویب رسیده است؟
آیا نیاز به تصویب مشروط دارد؟
ویا اینکه محصول همچنان باید منتظر تغییرات باشد؟

  1. آیا در بازار ، در استراتژی شرکت و یا به لحاظ فنی ، چیزی که ممکن است باعث کاهش سطح علاقه ی مشریان شود، تغییر کرده است ؟

این قسمت تعیین میکند که پروژه ادامه پیدا کرده و یا متوقف شود .
پس از آن ، نوبت به پروسه FMEA میرسد. “مرحله ی تجزیه و تحلیل شکست ”
در طول مسیر، با چه شکست هایی ممکن است مواجه شویم؟
شامل چهار بخش میشود

متاسفانه در طول مدت اقامت در ایران متوجه شدم که اکثر پروژه ها فاقد این پروسه هستند و به همین دلیل، اجرای اغلب پروژه های عمرانی با شکست مواجه شده و  یا با تعویق همراه هستند.
فضای مدیریت پروژه
در انتها، یک نمونه ی سیستم مدیریتی حاکم بر کمپانی ها  را طراحی نموده ام که در اختیار همکاران و دوستان گرامی قرار میدهم.
الگوی بی نظیر و بسیار کاربردی که میتواند باعث ترقی و افزایش چشمگیر سیستم مدیریتی در شرکتهای آسانسور ایران باشد.
ایمیل شخصی خودم را برای اطلاع دوستان دراخل وب سایت قرار میدهم.
لطفا پاسخ سوال مطرح شده در مورد Kingdom tower  را طراحی نموده و برایم ارسال فرمایید.
[email protected]
بزودی کلاس دیگری در ایران خواهم داشت
مراتب را از طریق دانشگاه کوشا و وب سایت ASANSOR.IR پیگیر باشید.
در آخر برای تمام عزیزان، آرزوی موفقیت و سربلندی دارم.
وب سایت ASANSOR.IR برای جناب آقای دکتر سید علی میرهادی زاده و تمام کسانی که باعث سربلندی ایران عزیز در جوامع بین المللی هستند، آرزوی توفیق روزافزون دارد.

مدیریت پروژه اسانسور

مطالب مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر در گزارش

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بخوانید

پاترنوستر آسانسور مرگ باری که هیچ وقت از حرکت باز نمی ایستد

وقتی صحبت از یک وسیله مرگ آور می شود، هیچ وقت ذهن ما به سمت وسیله ای که ساخت بشر است و برا…