خانه رسانه گزارش گزارش دوره های آموزشی اصول طراحی و تکنیک های نصب آسانسورهای هیدرولیک

گزارش دوره های آموزشی اصول طراحی و تکنیک های نصب آسانسورهای هیدرولیک

۰

گزارش دوره های آموزشی اصول طراحی و تکنیک های نصب آسانسورهای هیدرولیک به همت شرکت آسانسور ۱۱۰ ، توسط “آقای مهندس خرمی”  در ششمین نمایشگاه بین المللی آسانسور و صنایع و تجهیزات وابسته
ششمین نمایشگاه بین المللی صنعت آسانسور، علاوه بر جذابیت های فراوان در طراحی غرفه ها ، شاهد برپایی دوره های آموزشی مختلف توسط نخبگان صنعت بود.
مهندس امیر خرمی

  • کارشناسی مهندسی برق – الکترونیک ، دانشگاه سراسری تهران
  • کارشناسی ارشد مهندسی پرتو پزشکی، دانشگاه علوم و تحقیقات تهران
  • عضو کانون مهندسین و عضو کمیته آموزش سندیکای آسانسور ، پله برقی و صنایع وابسته ایران
  • عضو کارگروه آسانسورهای هیدرولیک و تدوین اولین کتاب ایمنی صنعت در سندیکای آسانسور، پله برقی و صنایع وابسته
  • دارای ID کارت دانشگاه جامع علمی کاربردی و استاد تایید شده رشته آسانسور پله برقی در سندیکای آسانسور ایران

مختصری از سوابق اجرایی و دستاوردها:

  • تالیف و نگارش کتاب “مبانی آسانسورهای کششی و هیدرولیک” نشر نوآور، اردیبهشت ۹۳
  • تالیف و نگارش کتاب “مبانی، اصول و ایمنی در سرویس و نگهداری آسانسورها” نشر نوآور، تیر ۹۳
  • تالیف و نگارش جزوه آموزشی”مکانیکال طرح سامان دهی نصابان وسرویس کاران آسانسور و پله برقی “
  • ارائه دهها مقاله در مجلات تخصصی دنیای آسانسور، تکنولوژی آسانسور و پیام نظام مهندسی ساختمان استان تهران
  • عضو کارگروه تدوین دستورالعمل ایمنی در نصب و سرویس آسانسور ،پیاده رو متحرک و پله برقی ها
  • عضویت در سازمان ها و انجمن ها
  • عضو سندیکای آسانسور و پله برقی ایران
  • عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران
  • عضو انجمن علمی اساتید صنعت آسانسور و پله برقی
  • عضو کانون مهندسین سندیکای آسانسور و پله برقی ایران
  • عضو کانون تخصصی مهندسین پزشکی ایراندر ادامه گوشه ای از مطالب مطرح شده توسط ایشان را میخوانید:
    مزایای آسانسورهای هیدرولیکی
    بررسی آماری از نصب آسانسور های هیدرولیکی نشان میدهد که این نوع آسانسور ، در بازار رواج یافته است .در حدود ۷۰ % کلیه آسانسورهای فروخته شده برای ساختمانهای جدید در آمریکا ، آسانسورهای هیدرولیکی بوده است . در حدود ۷۰ % کل آس انسورهای هیدرولیکی فروخته شده برای ساختمانهای جدید ، چهار طبقه و یا کمتر بوده است . در حدود ۹۵ % کلیه آسانسورهای هیدرولیکی فروخته شده در آمریکا ، از نوع اتصال مستقیم بوده اند.
    آمار نشان میدهد که آسانسورهای هیدرولیکی مورد استقبال فراوان خریداران و عامل اصلی صعود در ساختمانهای مسکونی بوده و تعداد طرفداران آن در صنعت بی شمار میباشند. آسانسورهای هیدرولیکی مزایای زیرین را در اختیار طراحان و بهره برداران قرار میدهند:
    ۱- بهره برداری موثرتر از فضای ساختمان
    الف- فضای مورد نیاز چاه آسانسورهای هیدرولیکی نسبت به آسانسورهای کششی ، حدود ۱۲% کمتر میباشد و چاه آسانسورهای هیدرولیکی نیاز به موتورخانه در بالا نداشته ولی به یک مقدار فضای OVER HEAD”” نیاز دارد که آنهم بعلت رعایت مقررات مربوطه میباشد.
    ب- از آنجائیکه آسانسورهای هیدرولیکی نیرو و بار عمودی به اسکلت ساختمان تحمیل نمیکند ابعاد آهن کشی چاهک بطرز چشمگیری کاهش می یابد
    پ- از آنجائیکه اتصالات مکانیکی بین پاور یونیت و چاهک آسانسورهای هیدرولیکی را لوله ها و شلنگ ها تشکیل میدهند ، میتوان از ا ین قابلیت انعطاف پذیری استفاده نموده و بخش پاور یونیت را در محل مناسبی در شعاع ۱۲ متری سیلندر هیدرولیک نصب نمود.
    ۲- برای بالا بردن ظرفیت های سنگین بار ، موثر ترین وسیله میباشند
    هنگامیکه مایل به استفاده از آسانسور ی با تراول های کوتاه و ظرفیتی بیش از چهار تن هستیم اهمیت آسانسورهای هیدرولیکی آشکار تر میگردد زیرا که بطور اصولی سیستمهای هیدرولیکی ، دارای توان و نیروی بالا برنده قوی و راندمان مکانیکی خوب همراه با هزینه کمتر میباشند.
    هنگامیکه نیازی به سرعتهای بالاتر نمی باشد ، آسانسورهای هیدرولیکی میتوانند با ظرفیت های ۵۷۰۰۰ کیلوگرم و یا بیشتر عمل کنند که این وزن ها مربوط به واگنهای پر بار و سنگین و یا کامیونهای بزرگ بوده و یا نیاز عملیاتی و کار بردی خاص صنعتی و یا جابجائی اجسام ثقیل را ممکن میسازد.
    ۳- پائین آمدن همراه با هزینه کمتر
    از آنجائیکه نیروی پائین آمدن آسانسورهای هیدرولیکی توسط نیروی جاذبه زمین تامین میگردد، لذا هنگام فرود نیازی به استفاده از نیروی برق نبوده و مصرف انرژی نزدیک به صفر میباشد. ضمن اینکه در آسانسورهای هیدرولیکی BLACK OUT بخاطر همین خصیصه طراحی و نصب سیستم اضطراری بسیار ساده و ارزان میباشد.
    محدودیت های آسانسورهای هیدرولیکی
    آسانسورهای هیدرو لیکی مزایای فراوانی دارند لیکن همواره باید دقت شود که در کاربری های مناسب خود استفاده گردند . نتیجه کار برد نا مناسب آن میتواند پر هزینه باشد . در نتیجه آگاهی و شناخت محدودیت های آسانسورهای هیدرولیکی برای همگان ضروری میباشد . ذیلا محدودیت های آسانسورها ی هیدرولیکی آمده است :
    ۱-  با توجه به نیاز آسانسورهای هیدرولیکی انتقال روغن جهت جابجایی، به ندرت میتوان از آن برای سرعتهای بالا ی یک متر بر ثانیه استفاده نمود . زیرا در این صورت نیاز به موتور و پمپی بسیار قوی و گران خواهیم داشت.
    ۲-  گاهی از اوقات و بعلت تغییرات در درجه حرارت روغن هیدرولیک ، عملکرد آسانسورهای هیدرولیکی دستخوش نوسان میگردد درجه حرارت روغن در آسانسورهای هیدرولیکی کم ترافیک بتدریج کاهش یافته ، در حالیکه در آسانسورهای هیدرولیکی پر ترافیک ، حرارت آن بالا میرود . لذا بایستی که حرارت اتاقک پاور یونیت آسانسورهای هیدرولیکی را کنترل نمود تا تغییرات حرارت روغن به حداقل برسد .
    ۳- قدرت مورد نیاز موتور آسانسورهای هیدرولیکی معمولا ” بیش از آسانسورهای کششی میباشد لذا جهت رساندن برق به موتورخانه باید از کابلهای برق متناسب با قدرت موتور استفاده نمود تا از  افت ولتاژ جلوگیری گردد. استفاده از مدار ستاره مثلث جهت راه اندازی موتور نیز بهمین علت میباشد.
    ۴-  هزینه های نصب و نگهداری یکی از ملاحظات اصولی در اغلب سیستمهای هیدرولیکی میباشد .در نصب هایی که نیاز به حفر چاله های عمیق دارد سوراخ کردن زیر زمین برای نصب آ سانسورهای هیدرولیکی ، خطرات بر خورد با موانع زیر زمینی را افزایش داده و احیانا هزینه ای را به خریدار تحمیل میکند . اغلب قرارداد های نگهداری آسانسورهای هیدرولیکی فاقد بخش هزینه تعویض قطعات زیر زمینی میباشد و این قسمت معمولا به کار فرما واگذار میگردد.
    ۵- اصولا آسانسورهای هیدرولیکی ، دستگاههائی هستند که حرارت فراوانی را ایجاد میکنند زیرا که کلیه انرژی که در پائین آمدن آسانسور بکار میرود تبدیل به حرارت شده که در نتیجه روغن آن حرارت را جذب و درجه حرارت آن بالا میرود .
    ۶- سیستم هیدرولیک مدفون
    سیستم پر فشار هیدرولیک و تجهیزات مربوطه مدفون که لازمه نصب برخی از آسانسورهای هیدرولیکی میباشند در معرض حملات شیمیائی ، مکانیکی ، و الکترولیتی قرار داشته که میتوانند موجب نشتی سیلندرهایهیدرولیک شوند . اقدامات فراوانی در جهت جلوگیری و یا کاهش خوردگی صورت گرفته است که استفاده از بسیاری از آنها امروزه متداول شده است . از متداولترین اقدامات پیشگیرانه ، استفاده از روکش های مخصوصی میباشد که بخشهای مدفون را از سیالات زیر زمینی و خاک که موجب خوردگی میشوند محفوظ نگه میدارد مشکل مهمی که هنوز لاینحل باقی مانده ، مربوط به ایج اد روشی میباشد که بتوان بسهولت و مقرون بصرفه قطعات مدفون در زمین را مورد بررسی و بازرسی قرار داد . منطقی ترین و واضحترین راه اینست که کل جکها را به بالای زمین انتقال داد ، جائیکه بتوان بسهولت و در همه موقع قطعات را بازبینی نمود . علیرغم بالا بودن قیمت جکهای تلسکوپی دو و یا سه مرحله ای ، این نوع جکها ، عمکرد صحیح خود را به اثبات رسانده اند و اغلب مقررات ایمنی مدون را مراعات مینمایند و بهمین دلیل از این نوع جکها برای تقریبا کلیه ساختمانهای کوتاه استفاده میگردد . صدمات وارده به کاسه نمد ها و بخش پکینگ های هیدرولیکی یکی دیگر از مشکلات این نوع آسانسور ها میباشد و به همین دلیل بایستی در نصب آنها دقت فراوان مبذول داشت. در بسیاری از کشور های اروپائی ، مدتهاست که استفاده از آسانسور هایی که با جک غیر مستقیم و سیم بکسل عملمیکنند  متداول بوده است . این سیستم و متعلقات مربوطه ، کابین آسانسور را از طریق سیم بکسل به بالا و پائین هدایت میکند سیم بکسل نیز روی فلکه ای سوار است که توسط جک به حرکت در میآید.
    مثالهای مناسب کاربردی :
  • دفاتر اداری دو الی سه و چهار طبقه با سطح قابل استفاده زیاد
  • ساختمانهای مسکونی دو ، سه ، چهار ، و پنج طبقه تا ۲۰۰ آپارتمان
  • بیمارستانهای کوچک ، کلینیک ها ، ساختمانهای بهداشتی تا سه طبقه
  • کارخانجات کوتاه صنعتی که نیاز به انتقال بار و یا مواد خام از وزنهای سبک تا بسیار سنگین دارند .
  • پارکینگهای طبقاتی کوچک و بزرگ
  • آسانسورهای مسافری / باری در فروشگاهها (تا سه طبقه)
  • آسانسورهای خانگی که با برق تک فاز کار میکنند (HOME LIFT) –
  • آسانسورهای پانوراما در هتل ها و مراکز تجاری

مثالهای نامناسب کاربردی :

  • اغلب فروشگاههای بزرگ چندین طبقه ای با ترافیک بالا
  • بیمارستانهای بیش از چهار طبقه و پرترافیک
  • نصب جکهایی که نیاز به حفر چاله های عم یق داشته که ممکن است با موانع زی ر زمینی فراوانی برخورد داشته باشد.

ساختمان کلی یک جک ساده :
سیلندر : استوانه ای است که بخش خارجی جک را تشکیل میدهد بطوریکه سطح داخلی آن بسیار صاف و صیقلی و یا حالت عادی دا شته باشد ، میبایست در برابر فشارهای وارده و همچنین خوردگی ناشی از رطوبت محیط بسیار مقاوم باشد.
پیستون : استوانه ای است که داخل سیلندر قرارگرفته و قسمت انتهایی آن به کابین متصل میگردد و براثر فشار روغن جابجا گردیده و موجب حرکت کابین می شو د. پیستون نیز میبایست ساختمان بسیار دقیق و صیقلی و در برابر فشارهای ناشی از بارهای استاتیکی و دینامیکی مقاومت کافی داشته باشد.
RUPTURE VALVEشیرترکیدگی : حساس ترین و مهم ترین بخش یک جک میباشد که روی سیلندرجک مونتاژ گردیده و رابط بین شلنگ هیدرولیک و جک میباشد و روغن از این طریق به جک وارد و یا خارج میگردد. بسته به اینکه جک داخل زمین مدفون و یا بیرون کار گذاشته شود شیر ایمنی در پائین یا بالای جک مونتاژ میگردد.
عملکرد آن باین ترتیب است که حجم عبوری روغن را کنترل و در صورتی که کابین سرعت بیش از حد داشته باشد و یا اینکه شیلنگ هیدرولیک پاره شده باشد باعث قطع عبور روغن و توقف کابین میگردد. فعال شدن شیر  ایمنی در جک ها ، موجب توقف تدریجی و بدون شوک آسانسور میشود.شیر ایمنی در کارخانه تست و تنظیم میشود لیکن تنظیم نهایی توسط نصاب انجام میشود که این تنظیم بر اساس سرعت نامی بعلاوه ۰.۳m/sec میباشد.شیرهای ایمنی بر اساس حجم جریان عبوری روغن از ۳۵ الی ۳۰۰ لیتر در دقیقه دسته بندی میشوند.
فرمولی که بر اساس آن شیر ترکیدگی عمل مینماید عبارت است از


تشابه سیستمهای هیدرولیکی با سیستمهای الکترونیکی :
مدارات هیدرولیک نیز بمانند مدارهای الکتریکی عمل میکنند و از آنجا که اکثر خوانندگان با مدارهای الکتریکی آشنایی دارند سعی میگردد با مقایسه این دو سیستم تصور واضحتری در خواننده پدید آید.
همانگونه که اطلاع دارید در مدارات الکتریکی ، جریان الکتریکی از یک منبع تامین انرژی   (POWER SUPPLY)
جاری گردیده و از طریق سیمها و کابل ها به رله ها و کنتاکتورها رسیده و برطبق منطق تعریف شده مدار به مصرف
کننده ها میرس د. ضمن اینکه فیوزهای مناسب در هرنقطه از مدار کنترل ، میزان جریان عبوری را تحت کنترل قرار میدهند. حال آنکه در سیستمهای هیدرولیک منبع تامین انرژی هیدرولیک همانا پمپ و انتقال آن از طریق شلنگ یا لوله های هیدرولیک صورت میگیرد و منطق مدار توسط گروهی از شیرها  (VALVE GROUP ) انجام گرفته که باعث میگردد حجم مشخصی روغن در جهت معینی عبور نموده تا به مقصد که همانا سیلندر میباشد برسد و موجب حرکت آن با سرعت و شتاب معینی گردد. ضمن اینکه شیرها و سویچ هایی نیز وظیفه کنترل فشار و جریان عبوری روغن در یک مدار هیدرولیک را برعهده دارند . جدول زیر مقایسه ای است از وسایل مورد استفاده در مدارهای الکتریکی و هیدرولیکی :

جدول مقایسه ای وسایل مورد استفاده در مدارهای الکتریکی و هیدرولیکی
همانطور که در مدارهای الکتریکی افت ولتاژ تابعی از جریان الکتریکی و قطر کابل انتقال میباشد ، در سیستمهای هیدرولیکی نیز هرچه طول شلنگ بلندتر و قطر آن باریکتر باشد افت فشار در انتهای مسیر بیشتر میباشد. جریان سیال نیز همانند جریان الکتریکی تمایل به حرکت در جهتی دارد که مقاومت کمتری وجود دارد.
 
وب سایت آسانسور دات آی آر ، برای تمام عزیزانی که در جهت ارتقا سطح آموزش در ایران عزیز تلاش میکنند، آرزوی توفبق روز افزون دارد.

مطالب مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر در گزارش

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بخوانید

فراخوان شرکت در مهمترین سمینار آموزشی صنعت آسانسور و پله برقی ایران

بدینوسیله به اطلاع کلیه همکاران محترم می رساند، علمی ترین سمینار بین المللی آموزشی صنعت آس…