خانه آموزش جلوگیری از خرابی آسانسور

جلوگیری از خرابی آسانسور

img empty - جلوگیری از خرابی آسانسور

خرابی و مشکلات موجود در سیستم آسانسور همیشه نمایان نمی باشند اما اطلاع از آنها باعث حفظ کارایی آسانسور و تعیین زمان مناسب جهت بازسازی آن می شود .
عدم توجه به نگهداری و سرویس آسانسور باعث کاهش عملکرد آن می شود . طول زمان پاسخگویی به احضار آسانسور در طبقه توسط مسافر بیشتر می شود . زمان رسیدن آسانسور به طبقه دلخواه بیشتر می شود. هزینه تعمیرات آن بالاتر می رود . طول عمر آسانسور کوتاه تر می شود . اعتراض به نحوه عملکر آن بیشتر می شود و از همه مهمتر امنیت استفاده از آسانسور در خطر می افتد.
با این حال حتی در صورت برنامه نگهداری و سرویس منظم ، تمامی سیستم های آسانسوربعد از مدت زمان خاصی نیاز به تعویض یا به روزرسانی می شوند . به تعویق انداختن به روزرسانی طولانی مدت آسانسور باعث اثرات مخرب در نحوه عملکرد آن می شود. متاسفانه بسیاری از صاحبان آسانسور نشانه های پس رفت سیستم آسانسور را تشخیص نمی دهند .
برخی از مشکلات موجود در سیستم آسانسور مانند زمان حرکت آسانسور و عملکر کند آن بسیار واضح و آشکار می باشد . بقیه مسائل مانند مصرف انرژی بالا و تولید صدای مزاحم آنچنان به راحتی قابل تشخیص نمی باشند . اگرچه اثرات ناشی از این موارد در کل ساختمان احساس می شود . درک منبع مشکل و سعی جهت طرح راه حل مناسب برای رفع آن باعث بهبود عملکرد موثر آسانسور از طرق مختلف می شود .
برای جلوگیری از هر گونه عوامل مخرب در آسانسور ، مراحل مختلفی برای کاهش آن وجود دارد . به عنوان مثال ، نصب کابین و پانل های کنترل در آن با طراحی داخلی که قابلیت تخریب پایین تری داشته باشند باعث کاهش میزان اتفاقات ناگوار و کاهش در هزینه های تعمیرات و نگهداری آن می شود . اطمینان از عملکرد مناسب و درست سیستم کنترل آسانسور بسیار مهم می باشد . زمان انتظار و طی مسیر طولانی مدت باعث عصبانیت مسافر شده و احتمال تخریب آن را بالا می برد.
زمان انتظار طولانی
زمان انتظار طولانی در هنگام احضار آن به طبقه می تواند برای مسافرین بسیار طاقت فرسا باشد . همچنین در هنگام انتظار گاهی اخطار جهت وجود مشکلی در سیستم کنترل آسانسور نیز به چشم می خورد.
زمان انتظار و سرعت آسانسور بایستی بطور منظم بررسی شود. زمان صرف شده برای حرکت آسانسور از طبقه پایین به بالا بایستی اندازه گیری شود . زمان انتظار برای رسیدن آسانسور به طبقه بایستی در زمان اوج ترافیک و همچنین زمان های معمولی اندازه گیری شود . زمان را ثبت کرده آن را با مقادیر استاندارد یا مشخصات فنی ارائه داده شده توسط تولید کننده مقایسه کنید.
زمان انتظار طولانی و عملکرد کند آسانسور ممکن است توسط یک نقص فنی ساده مانند یک رله معیوب یا قدیمی شدن سیستم آسانسور و وضعیت کلی آن ایجاد می شود. در حالی که می توان با انجام تعمیرات آسانسور عملکرد آن را در برخی از موارد بهبود بخشید، آسانسورهایی که از سیستم های کنترل رله مکانیکی قدیمی استفاده می کنند ممکن است نیاز به یک سیستم کنترل جدید داشته باشند. سیستم های مبتنی بر رله مکانیکی با استانداردهای امروزی بسیار کند عمل می کنند، و برای بهبود عملکرد آنها کار خاصی نمی توان انجام داد . ارتقاء به یک سیستم کنترل میکروپروسسوری جدید بطور متوسط زمان انتظار برای آسانسور را به میزان 50 درصد کاهش می دهد . هنگامی که با یک سیستم درایو جدید جفت می شود، سرعت آسانسور به طور متوسط 40 درصد افزایش پیدا می کند.
تغییر سیستم رله اگر چه پر هزینه می باشد ، در برخی از مواقع به یک ضرورت تبدیل می شود. از حدود 20 سال پیش تا کنون سیستم های کنترل میکروپروسسوری آسانسور برای ساخت و ساز های جدید وعملیات نوسازی به یک استاندارد تبدیل شده است . قطعات برای سیستم های قدیمی مبتنی بر رله سخت تر پیدا می شوند. به همان اندازه یافتن مهندسینی که قابلیت درک و ارائه خدمات برای این سیستم ها را داشته باشند ، مشکل شده است. تولید کنندگان و شرکت های ارائه دهنده خدمات آسانسوری کمتری ، از سیستم های قدیمی آسانسور حمایت می کنند. در نتیجه، به علت وجود مشکلات برای پیدا کردن قطعات یدک برای این سیستم ، هزینه تعمیر ، نگهداری و میزان خرابی آن ها در حال افزایش است .
اگر در حال حاضرعملکرد سیستم آسانسور شما مشکل دارد، تغییر کنونی آن به یک سیستم ارتقا داده شده بهتر از انجام این عمل در آینده می باشد .
گرم شدن بیش از حد
یکی از مسائل معمول در هنگام نصب آسانسور ها ، گرم شدن بیش از حد سیستم درایو و کنترل آن است. در نصب آسانسورهای کششی الکتریکی، به طور معمول تجهیزات آسانسور در قسمت بالای پشت بام ساختمان واقع می شود . این قسمت به هواکش های نصب شده بر روی دیواره ها و در نزدیک سقف ساختمان مجهز می باشد .
با استفاده از این نوع نصب و راه اندازی، درجه حرارت در اتاق مکانیکی با تغییرات در درجه حرارت هوا در خارج از ساختمان هماهنگ بوده اما گاهی در یک روز گرم و آفتابی درجه حرارت در اتاق تجهیزات به راحتی می تواند به بیش از 100 درجه افزایش پیدا کند . با افزایش دما، احتمال خرابی آسانسور بیشتر می شود.
تلاش برای سرد کردن تجهیزات آسانسور با هوای خارج ساختمان نیز باعث ایجاد خرابی های دیگری در دستگاه آسانسور می شود از جمله : خاک و رطوبت. تهویه هوای خارج ساختمان به ندرت فیلتر شده است و به همراه خود حجم زیادی از گرد و غبار را به حمل می کند که در نهایت این گرد و غبار بر روی تجهیزات می نشیند. خاک می تواند در کنتاکت های سیستم کنترل آسانسور اختلال ایجاد کند و به عنوان یک لایه عایق عمل می کرده که باعث بیشتر افزایش دما و گرمای بیش از حد آسانسور می شود. رطوبت نیز باعث تسریع خوردگی کناکت های سیستم آسانسور می شود.
بهترین راه حل برای این مشکل ، نصب یک سیستم خنک کننده اختصاصی برای اتاق تجهیزات آسانسور می باشد. سیستم باید طوری طراحی شده باشد که برطبق توصیه های سازنده آسانسور برای حفظ درجه حرارت و رطوبت مناسب آن عمل کند. تمامی منافذ به خارج از ساختمان بایستی گرفته شده باشد تا ورود گرد و خاک را به این اتاق محدود کند.
مصرف بالای انرژی
همه مشکلات ایجاد شده در دستگاه آسانسور ، به راحتی زمان پاسخگویی کند یا خرابی های جزئی قابل تشخیص نمی باشند . به عنوان مثال، دستگاه های آسانسور میزان زیادی از انرژی را در یک ساختمان مصرف می کنند. در طول یک سال، میزان انرژی استفاده شده توسط دستگاه های آسانسور یک ساختمان، به خصوص ساختمان هایی با ترافیک بالا، می تواند قابل توجه باشد.
سیستم های درایو و کنترل نسل جدید ، عملکرد بهتری نسبت به سیستم های قدیمی تردارند. موتور های ژنراتوری قدیمی تر یا درایوهای جریان مستقیم با اینکه با دوام بودند ولی از لحاظ مصرف انرژی کارآمد نبودند . سیستم نسل جدید می تواند خدمات سریعتر و قابل اطمینان تری را ارائه داده و مصرف انرژی را تا 74 درصد کاهش دهد. در حالی که صرفه جویی در مصرف انرژی به تنهایی نمی تواند توجیهی برای میزان هزینه بالای نوسازی سیستم های آسانسور باشد، اما می تواند دلیلی برای این ارتقا محسوب شود.
ضریب قدرت پایین
مشکل دیگر با آسانسورهای قدیمی ضریب قدرت پایین آنها است. ماشین آلات چرخنده، مانند موتورهای حرکت دهنده آسانسور ، دارای بارهای القائی می باشد . بارهای القائی به منظور تولید میدان مغناطیسی مورد نیاز برای حرکت تجهیزات آسانسور نیاز به یک جریان مغناطیسی دارند. ضریب قدرت مدار به نسبت جریانی که کار مفید تولید می کند به کل جریان در مدار تعریف شده است. این جریان می تواند بین محدوده صفر و یک متغیر باشد ، اما به طور معمول در محدوده 0.75-0.95 واقع می شود.
با اینکه جریان مغناطیسی هیچ کار مفیدی را تولید نمی کند ، اما جریانی است که باید توسط مدار تغذیه ماشین آلات آسانسور حمل شود. هرچه جریان مغناطیسی بیشتر باشد ، ظرفیت مدار برای ایجاد جریانی که کار مفید تولید کند ، کمتر می شود. ضریب قدرت پایین می تواند درمدار های مربوط به اضافه بار اختلال ایجاد کرده و نیاز به ارتقاء سیستم خطوط برق ضروری می شود.
سیستم هایی با درایو قدیمی تر معمولا با ضریب قدرتی بین 0.75 و 0.90 کار می کنند. سیستم های نسل جدید به طور معمول با عامل قدرت 0.95 و یا بالاتر به کار گرفته می شوند. باز هم، با وجود اینکه بهبود ضریب قدرت توجیهی برای هزینه بالای نوسازی آسانسور نمی باشد کافی نیست، ضریب قدرت ضعیف یک هزینه پنهانی است که می تواند از طریق ارتقاء حذف شود.
کیفیت برق
ساختمان ها با تجهیزات کامپیوتری که به کیفیت برق حساس می باشد ، مجهز شده اند. هر گونه اصلاح ولتاژ سیستم یا تغییر شکل موج جریان متناوب می تواند در عملکرد تجهیزات تداخل ایجاد کند و باعث خرابی آسانسور شود .
موتور های آسانسور های قدیمی تر، به علت تغییر در ولتاژ و شکل موج جریان در این سیستم ها ، مشهور می باشند . این امواج تغییر یافته شده شامل ترکیبی از موج سینوسی 60 هرتز و مضرب های مختلفی از فرکانس ها یا هارمونیک ها می باشد . این هارمونیکها توسط مصرف برق از منبع قدرت توسط درایو های آسانسور ایجاد می شود.
تغییرات هارمونیکی می تواند عملکرد تجهیزات حساس الکترونیکی را مختل کند. اگر موتورهای دیگر به مدار متصل شوند، آنها می توانند دچارگرمای بیش از حد شده و در نهایت منجر به خرابی زود هنگام دستگاه شود.اگر یک ساختمان دارای سابقه خرابی موتور و مشکلات عملکردی تجهیزات حساس الکترونیکی باشد ، بررسی توان کیفی به منظور شناسایی ایجاد خطا در سیستم ضروری می باشد.
خرابی های مکرر
یکی از بارزترین علائم نیاز یک سیستم به تعمیرات اساسی و یا نوسازی ، زیاد شدن تعدا دفعات تماس جهت رفع خرابی می باشد. با قدیمی تر شدن قطعات آسانسور، شانس خاموش شدن دستگاه آسانسور یا اختلال در عملکرد آن بیشتر می شود.
این امر به ویژه در مورد اپراتورهای درب صدق می کند . اپراتورهای درب به مقدار زیادی تحت سایش و فشار در عملکرد روزانه قرار می گیرند. هر بار که آسانسور متوقف می شود اپراتورهای درب حداقل دو بار فعال می شود. برخی از شرکت های تعمیر و نگهداری آسانسور گزارش داده اند که نزدیک به 75 درصد از تماس های خدمات به منظور رفع خرابی اپراتورهای درب می باشد.
درب ها تنها منبع از خرابی های آسانسور محسوب نمی شود. ردیابی فرکانس و هزینه های تمام مشکلات مهم می باشد. افزایش تماس های مربوط به خدمات ، افزایش هزینه های تعمیر و نگهداری، افزایش گزارشات ناشی از تصادفات آسانسور و آسیب های احتمالی – همه به عنوان علائم هشدار دهنده زود هنگام و نشاندهنده افزایش مشکلات در آسانسور می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟

میانگین امتیازات / 5.

No votes so far! Be the first to rate this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *