خانه مقالات آسانسور در صورتی که شخصی درون آسانسور گیر کرد چه اقدامات لازمی را انجام دهید؟

در صورتی که شخصی درون آسانسور گیر کرد چه اقدامات لازمی را انجام دهید؟

img empty - در صورتی که شخصی درون آسانسور گیر کرد چه اقدامات لازمی را انجام دهید؟

” مردی 25 ساله در حالیکه در داخل آسانسور محبوس شده بود و سعی در خارج شدن از آسانسوری که بین طبقات گیر کرده بود را داشت ، به درون چاله آسانسور سقوط کرد و جان سپرد”
” یکی از سارقان در حالیکه سعی داشت از داخل آسانسور فرار کند ، پایش در بین ورودی کابین آسانسور و طبقات گیر کرد و پزشکان مجبور به قطع پای وی شدند ”
” یک پسر 17 ساله که تصمیم به شرکت در مسابقات فوتبال دانشگاه آرکانزاس را داشت در داخل آسانسور دانشگاه در بین طبقات محبوس شد”
موارد بالا چندی از حوادثی می باشد که بطور روزانه در اطراف ما اتفاق می افتد و ما با این وجود هرروز از آسانسور استفاده می کنیم. در صورتی که شغل ما طراحی و ساخت آسانسور باشد از دیدن و شنیدن حوادث ناگوار مرتبط با این محصولات احساس خوبی نمی کنیم . ما دوست نداریم که افراد درون کابین آسانسور محبوس شوند و یا از مشاهده زخمی شدن افرادی که قصد خارج شدن از آسانسور متوقف شده دارند متاسف می شویم.
درک مشکل
سه علت عمده در ایجاد مشکل و خاموشی دستگاه آسانسور:
– رفتن برق ساختمان
– استفاده نادرست از آسانسور توسط سرنشینان
– مشکلات الکتریکی و مکانیکی
منبع تامین کننده برق آسانسور ممکن است به مدت دقایقی یا چند ساعت ، چند روز ، هفته و ماه قطع گردد . که چند علت این قطع شدن :
– مشکل در ارائه الکتریسیته از سوی اداره برق و یا بروز موارد طبیعی مانند رعد و برق
– کمبود انرژی
– خطای انسانی
– بلایای طبیعی مانند طوفان های شدید
استفاده نادرست سرنشینان از آسانسور معمولا زمانیکه آنها در اثر خرابی سیستم مکانیکی یا الکتریکی آسانسور مانند پر شدن بیش از ظرفیت آسانسور، به زور باز کردن درب آسانسور ، متوقف کردن آسانسور با زدن دکمه های اضطراری ( در مواقع غیر ضروری) ناراحت و عصبانی می شوند، اتفاق می افتد که خود دلیل عمده ای خطرات جانی برای آنها می باشد.
خرابی های الکتریکی و مکانیکی آسانسور مانند خرابی های اتوموبیل می باشد و تفاوت آن دو در محبوس شدن سرنشین در داخل کابین می باشد .
اقدامات لازم
بسیاری از افراد اعتقاد دارند که در صورت محبوس شدن در آسانسور می توانند از آسانسور بالا بروند در صورتی که بالا رفتن و پریدن در آسانسور به هیچ عنوان کار معقولانه ای نمی باشد و بسیاری از حوادث مربوط به آسانسور از این طریق رخ می دهد . متخصصان در زمینه آسانسور موارد زیر را در جهت اقدامات لازم برای افرادی که در داخل آسانسور محبوس می شوند ، پیشنهاد داده است :
– در داخل آسانسور بمانید . آسانسور قرار نیست سقوط کند و جای شما در آنجا امن تر است.
– سرنشین ها را در داخل آسانسور نگه دارید و از باز کردن درب آسانسور خودداری کنید . درب های آسانسور به دلیل خاصی بسته می باشند بنابراین در صورت باز شدن درب های آسانسور امکان حرکت آن به سمت طبقه و خارج کردن سرنشینان وجود ندارد.
– هنگام حبس در کابین نگران جریان هوا نباشید زیرا کابین آسانسور دارای دریچه تهویه هوا می باشد.
– در صورت برق رفتگی و تاریکی در کابین آسانسور آشفته نشوید. معمولا آسانسور ها، دارای سیستم باطری برق اضطراری در هنگام برق رفتگی می باشد.
– خونسر باشید و سعی کنید سایرین را به این امر دعوت کنید.
– با افراد بیرون از آسانسور صحبت کنید.
– از کنار درب کابین دور شوید تا در صورت باز شدن آن آسیبی نبینید.
– در کف کابین آسانسور بنشینید. این امر باعث حفظ تعادل شما در هنگام حرکت مجدد آسانسور می شود.
همواره توصیه می شود که خارج کردن سرنشینان آسانسور تحت نظارت مستقیم مسئولان آسانسوری باشد زیرا این اقدامات نیازمند تجربیات این افراد آموزش دیده و متخصص در مواقع ضروری می باشد . تولید کنندگان آسانسور همواره در تلاش برای ساخت آسانسورهایی کاربر دوست می باشند در صورتی که سیستم به ظاهر ساده آسانسور که تنها با فشار یک دکمه سرنشین ها به طبقه دلخواه خود می رسند می تواند گول زننده باشد . منطق سیستم کنترل آسانسور ، عملکرد و مکانیک آسانسور بسیار پیچیده می باشد .
خارج کردن مسافران بایستی توسط پرسنل آموزش دیده و متخصص صورت پذیرد .
ارتباط با خارج از آسانسور
نحوه ارتباط افراد محبوس در داخل آسانسور با افراد خارج از آسانسور بسیار مهم می باشد . این نحوه ارتباط می تواند از طریق :
– زنگ خطر در کابین
– تلفن یا اینترکام موجود در شاسی کابین
– ایجاد سرو صدا در کابین برای جلب نظر جهت کمک
– گوشی تلفن همراه
زنگ خطر به افراد خارج از آسانسور خبر محبوس شدن سرنشینان و متوقف شدن آسانسور را می دهد و تلفن و اینترکام برای ارتباط افراد داخل آسانسور با متخصصان آسانسور می باشد.در صورت عدم وجود اینترکام و تلفن تنها به سادگی می توانید با ضربه زدن به در و فریاد کشیدن سایرین را خبردار کنید . در صورت برقراری تماس تلفنی ، سرنشین آسانسور بایستی نام ساختمان ، شماره آسانسور ، طبقه ای که آسانسور در آن متوقف شده ، مورد و مسئله پیش آمده بطور خلاصه ، تعداد افراد محبوس شده در آسانسور و هر مورد کمک کننده ای را گزارش دهد . اپراتور آسانسور معمولا با توجه به خطر پیش آمده ، پرسنل مناسب برای عملیات نجات ارسال می کند . در زمانی که امکان برقراری تماس تلفنی وجود ندارد، فردی که در خارج از آسانسور از طریق فریاد کشیدن در تلاش برای برقراری ارتباط است می تواند در پیش بردن عملیات نجات کمک بزرگی را بکند .
درخواستی که معمولا در این مواقع بکار می آید معمولا به صورت ” لطفا یک نفر کمک کند . ما در آسانسور طبقه 14 ساختمان شماره 244 گیر کرده ایم . شماره آسانسور 98 است . 5 نفر در داخل آسانسور می باشند و همه حالشان خوب است . لطفا با مدیر ساختمان تماس بگیرید تا ایشان با شرکت آسانسور جهت رفع این مشکل ارتباط برقرار کند.”
در صورتی که یک از سرنشینان دارای موقعیت بحرانی از لحاظ جسمانی بود بایستی در خواست تماس با اورژانس را داشته باشید ولی در شرایط عادی بهترین اقدام تماس با شرکت آسانسور می باشد . در این مواقع مدیران ساختمان نیز باید سریعا اقدام لازم را انجام دهند . مدیران ساختمان می توانند با پرسش مسائل مطرح شده در بالا از سرنشینان محبوس شده و تماس با افراد متخصص در این زمینه اقدام لازم را انجام دهند .
مدیران ساختمان بایستی سریع اقدام کنند
در هنگام مواقع اینچنینی مدیران ساختمان می توانند با تماس با پرسنل های آسانسور سریعا در جهت رفع این مشکلات اقدام کنند. تمامی اطلاعات بایستی به شرکت آسانسوری ( در مواقع غیر ضروری) یا اورژانس ( در مواقع ضروری ) داده شود . مدیران ساختمان خود به تنهایی نباید در خارج کردن سرنشینان آسانسور اقدامی انجام دهند بلکه بایستی منتظر افراد آموزش دیده باشند و در این مدت با ایجاد ارتباط کلامی با سرنشینان حبس شده ، آرام کردن آنها و اطمینان دادن آنها در رسیدن نیروی کمک شرایط را تا رسیدن نجات دهندگان محیا کنند .
از موارد دیگری که مدیر ساختمان در شرایط بحرانی قادر به انجام آن می باشد :
مدیران و صاحبان ساختمان می توانند در جهت پیشگیری از بروز این حوادث که بیشتر به دلیل مشکلات برق بوجود می آیند موارد زیر را در نظر بگیرند :
• استفاده از یک ژنراتور در صورت قطعی برق که برای به کار انداختن سیستم روشنایی ، تلفن ، تجهیزات خاص و آسانسور به کار برده می شود.
• خریداری سیستم نجات اضطراری ERU از شرکت آسانسور که مخصوص آسانسور بوده و در مواقع نبودن برق همانند یک باطری برای آسانسور عمل می کند و برق آن را تامین می کند و آسانسور را به طبقه نزدیک هدایت می کند تا سرنشینان از آن خارج شوند .

آیا این مطلب مفید بود؟

میانگین امتیازات / 5.

No votes so far! Be the first to rate this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *