خانه اخبار و مطالب روز جهانگیری برای افتتاح نمایشگاه اختصاصی ایران راهی بغداد می‌شود

جهانگیری برای افتتاح نمایشگاه اختصاصی ایران راهی بغداد می‌شود

img empty - جهانگیری برای افتتاح نمایشگاه اختصاصی ایران راهی بغداد می‌شود

جهانگیری برای افتتاح نمایشگاه اختصاصی ایران راهی بغداد می‌شود

مسئول امور تجاری عراق در سازمان توسعه تجارت با اشاره به اهمیت برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در بغداد گفت: معاون اول رییس‌جمهوری، تنی چند از وزرا و مقامات عالی‌رتبه سیاسی برای افتتاح این نمایشگاه ۲۷ بهمن در عراق حاضر خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از سازمان توسعه تجارت، «مجید قربانی‌فراز» گفت: نمایشگاه اختصاصی ایران در عراق تا 30 بهمن دایر است و 250 شرکت ایرانی برای حضور در این نمایشگاه عازم عراق شده‌اند.

وی با اشاره به جایگاه مهم این نمایشگاه در ارتقای مناسبات اقتصادی دوکشور یادآور شد: تعداد شرکت‌کنندگان، فضای اختصاص یافته به نمایشگاه و حیطه موضوعات تحت پوشش همگی حاکی از اهمیت برگزاری این نمایشگاه برای هر دو کشور است.

قربانی‌فراز با تاکید بر اینکه در این نمایشگاه شرکت‌هایی بزرگ و صاحب نامی حضور دارند خاطرنشان شد: این نمایشگاه در گروه‌های ‌کالایی نفت، ساختمان‌سازی و محصولات ساختمانی، آب و برق، دارو و تجهیزات پزشکی، خدمات فنی و مهندسی، صنایع به طور اعم، مواد غذایی، لوازم خانگی، مواد شوینده و خودرو در فضایی بالغ بر 7 هزار مترمربع برپا خواهد شد که نخستین نمایشگاه با این ابعاد و این وسعت به شمار می‌آید.

وی بالاترین سهم حضور در این نمایشگاه را مربوط به گروه ‌کالایی دارو و تجهیزات پزشکی دانست و تاکید کرد: دارو و تجهیزات پزشکی با حضور بیش از 70 شرکت فعال در این حیطه بیشترین سهم نمایشگاه را به خود اختصاص داده‌اند، با توجه به نیاز عراق به دارو و تجهیزات پزشکی ایران امیدواریم نمایشگاه بستر مناسب افزایش تبادلات تجاری در این گروه کالایی را فراهم کند.

مسول امور تجاری عراق با تشریح تدابیر صورت گرفته از سوی سازمان توسعه تجارت برای حضور حداکثری تجار ایرانی در عراق، اظهار کرد: برای تسهیل حضور تولیدکنندگان ایرانی تخفیفاتی در پرداخت هزینه‌های نمایشگاهی و اجاره غرفه در نظر گرفته شد و از سوی دیگر رایزنی‌های خوبی با مقامات عراقی برای انجام تبلیغات محیطی و رسانه‌ای نمایشگاه جهت تاثیرگذاری بیشتر صورت گرفته که همگی رضایت شرکت‌کنندگان را درپی داشت.

وی با تاکید بر فرصت عالی پیش‌آمده برای تجار ایرانی خاطر نشان شد: در واقع بزرگترین فرصت ایجاد شده در این نمایشگاه این است که به تولیدکنندگان و برندهای ایرانی این امکان داده شده که در مکانی مناسب به معرفی محصولات و آخرین دست‌آوردهای خود بپردازند.

قربانی‌فراز ادامه داد: ما امیدواریم تجار ایرانی از فرصت به دست‌ آمده در عراق به خوبی بهره برده و با ارایه محصولات باکیفیت و با قیمت مناسب بتوانند بهترین تبلیغ را در این نمایشگاه انجام بدهند و سهم خوبی از بازار عراق را به دست بگیرند.

قربانی‌فراز به مزیت خرید از ایران برای تجار عراقی اشاره کرد و گفت: عراقی‌ها به این اطمینان رسیده‌اند که 48 ساعت پس از خرید جنس خود را در بغداد تحویل خواهند گرفت؛ در حالی که اگر بخواهند همین کالاها را از روش‌های مرسوم مانند LC  از کشورهای دیگر خریداری کنند زمانی معادل 20 روز تا یک ماه را برای دریافت اجناس خود باید منتظر باشند.

 حجم صادرات غیرنفتی به عراق؛  5 میلیارد و 700 میلیون دلار

وی در تشریح میزان مبادلات تجاری ایران و عراق در 10 ماهه سال‌ جاری خاطرنشان شد: حجم صادرات غیرنفتی ایران به عراق در 10 ماهه امسال بیش از 5 میلیارد و 300 میلیون دلار بوده است و علاوه بر آن 400 میلیون دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی به این کشور داشته‌ایم و درواقع مجموع صادرات ایران به عراق در مدت ذکر شده بالغ بر 5 میلیارد و 700 میلیون دلار بوده است.

قربانی‌فراز با تاکید بر پتانسیل خوب بازار عراق خاطرنشان شد: این حجم صادرات در شرایطی بود که عراق ثبات لازم را نداشت اما با بازگشت ثبات و آرامش به این کشور، مسلما شرایط بازار عراق برای ما بیشتر مهیا می‌شود.

این مقام مسئول در سازمان توسعه تجارت در تشریح عمده اقلام صادراتی به این کشور اظهار کرد: محصولات غذایی، محصولات ساختمانی بیشتر شامل سیمان و محصولات شیمیایی و صنایع وابسته بیشترین حجم صادرات به عراق را تشکیل می‌دهد.

قربانی‌فراز با اشاره به تلاش برای رفع موانع موجود در گسترش مبادلات تجاری دو کشور افزود: امیدواریم ارتباطات بانکی دو کشور رو به گسترش باشد و همچنین با تمهیداتی که از سوی مسئولین اندیشیده شده است تجار ایرانی بتوانند ارز خود را در برخی شعب منتخب بانک‌های ایرانی تحویل و مابه‌ازای آن را به نرخ آزاد در ایران دریافت کنند و از این طریق مسیر تجارت آنها هموارتر شده و میزان مبادلات تجاریشان با عراق افزایش یابد.

استقبال گرم دولت عراق از برگزاری نمایشگاه ایران

وی با اشاره به همکاری خوب عراق‌‌ها در برپایی نمایشگاه ایران خاطرنشان شد: دولت عراق استقبال بسیار خوبی از برگزاری این نمایشگاه داشت به طوری که تمام امکانات خود را در اختیار ما گذاشتند، هم‌چنین در مذاکراتی که رییس سازمان توسعه تجارت با وزیر بازرگانی و رییس شرکت نمایشگاه عمومی بغداد داشت آنها کمال همکاری و مساعدت را انجام دادند.

قربانی‌فراز ضمن اشاره به نقش سازنده نمایشگاه‌ها در راستای بازاریابی فعال در کشورهای هدف و ارتقای روابط تجاری بین کشور‌ها خاطرنشان شد: ما نباید از یاد ببریم که از سویی اشتراکات فراوان مذهبی پیوندی عمیق را بین دو کشور به وجود آورده و از سویی دیگر عراق یکی از همسایگان ماست که حجم خوبی از مبادلات تجاری ایران را به خود اختصاص می‌دهد بنابراین نباید از بازار طلایی عراق غافل شویم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط پیش آمده در این کشور لزوم برگزاری نمایشگای برای معرفی آخرین دست‌آوردهای ایران احساس شد تا به برادران عراقی خود خاطر نشان شویم که ما در تمام مراحل همراه و همیار آنها خواهیم بود.

نمایشگاه اختصاصی ایران در بغداد از 27 تا 30 بهمن‌ماه (16 تا 19 فوریه) با حضور صنعتگران و تجار ایرانی در محل دایمی نمایشگاه بین‌المللی بغداد برپا می‌شود و همزمان با آن اجلاس کمیسیون عالی مشترک ایران و عراق با حضور مقامات عالی‌رتبه دو کشور برگزار خواهد شد.

آیا این مطلب مفید بود؟

میانگین امتیازات / 5.

No votes so far! Be the first to rate this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *