خانه مقالات آسانسور دستگاه کنترل کننده مکانیکی سرعت آسانسور

دستگاه کنترل کننده مکانیکی سرعت آسانسور

img empty - دستگاه کنترل کننده مکانیکی سرعت آسانسور

بدون تردید قطعات کلیدی مدرن ترین بالابرهای امروز در دنیای تکنولوژی از ابتدا تا این حد پیشرفته و متنوع نبوده است، قرقره ها، فلکه های مستقر شده در بالا و پایین چاه، پاراشوت، ریلها در طبقه بندی گوناگون خود و البته گاورنر که هر چند تاریخی طولانی مدت را یدک نمی کشد اما در مقطع زمانی عرضه به بازار جهانی و گسترش و تنوع، انقلابی در صنعت آسانسور به پا کرد که هنوز هم به نقطه پایان نرسیده و راه برای پیشرفت باز و طولانی است.
دستگاه Overspeed Governor یا دستگاه کنترل کننده مکانیکی سرعت آسانسور یکی از همین قطعات بود که بلافاصله پس از عرضه با بازار و تولید انبوه توجه اهالی صنعت حتی در بخشهای مختلف و خارج از فضای لیفت را به خود متوجه ساخت.
وظیفه Overspeed Governor این است که در زمان حرکت کابین آسانسور با سرعت مجاز به جهت بالا و پایین هیچگونه عکس العملی نشان ندهد . اما زمانیکه سرعت کابین از حد مجاز تعیین شده بالاتر رود دستگاه مزبور فعال شده و ترمز اضطراری را بکار می اندازد.
می توان گفت که این سیستم یکپارچه از 3 قسمت نیمه هوشمند و هوشمند شامل فلکه بالایی (قسمت اصلی)، فلکه پایینی و وزنه تشکیل شده که در کارخانه های بزرگ و تولیدکنندگان اصلی این سه قسمت تنوع زیادی داشته و اساس رقابت در بازار فروش نیز فعالیت روی گسترش برگ برنده های محصول تولید شده در همین سه بخش است.
بر روی فلکه متحرک چهار برجستگی وجود دارد که هنگام توقف فلکه گاورنر با قطعه پاندولی درگیر می شود، قطعه پاندولی از یک طرف بوسیله قرقره لاستیکی بر روی چهار پهلوئی که روی فلکه متحرک وجود دارد . حرکت نموده و زمانی که نیروی گریز از مرکز قطعه پاندولی را بیشتر از حد دوران خود پرتاب می کند سر دیگر قطعه پاندولی با برجستگی روی فلکه متحرک درگیر شده و عمل ترمز در فلکه متحرک ایجاد می گردد، شاید این اساس انجام وظیفه گاورنر باشد اما کارشناسان بر این عقیده هستند که با روند رو به رشد تلفیق هوش مصنوعی و قطعات ربوتیک با صنعت آسانسور باید توقع بیشتری از این سیستم تصمیم گیرنده داشت.
سوار کردن دستگاه کنترل ترمز اضطراری یا مستقیما روی کف اتاقک موتور یا روی پایه مجزای دیگری که پایه هم روی کف اتاقک نصب می شود انجام می گردد .کف و پایه مجزا باید فشار 25 نیوتن را تحمل نماید .در آسانسور های استاندارد EN81 با سوراخهای عبور طناب باید تا حد امکان کوچک نگهداشته شوند و بوسیله حلقه های ایمنی به بلندی 50 میلی متر محکم شوند.قبل از آنکه سوار کردن قطعات انجام شود نصب حلقه روی کف ضرروی است. اگر قرار است بعد از سوار کردن روی سیمان کف سنگی روی آن قرار داده شود بایستی ارتفاع آن در نظر گرفته شود .

آیا این مطلب مفید بود؟

میانگین امتیازات / 5.

No votes so far! Be the first to rate this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *