خانه مقالات عمومی صنعت یا کشاورزی؟

صنعت یا کشاورزی؟

img empty - صنعت یا کشاورزی؟

این روزها کمبود آب سخنانی را برانگیخته که تاکنون شنیده نمی شد. مثلا سمیناری برگزار شد که با انواع نمودارهای آماری نشان می داد بازده آب شیرین در صنعت به مراتب بیشتر از بخش کشاورزی است. گمان می کنم همه شنوندگان این سخنرانی ها متقاعد شدند که باید آب را از بخش کشاورزی گرفت و به بخش صنعت تحویل داد.
من اکنون چند سال پیش از آنکه کسی چنین بگوید می خواهم برای ثبت در تاریخ بنویسم که یکی از دلایل بروز بحران آب آن بوده ما به عنوان یک ملت نتوانستیم جنگل ها، مرغزارها، مراتع و کشاورزی خود را حفظ کنیم. روزی که سرزمین ایران خشک و بی آب و علف شود فرزندان ما خواهند گفت: ” مرگ کشاورزی باعث مرگ سرزمین ایران شد”.
این درست است که سود سرمایه گذاری در صنعت و معدن به مراتب بیش از سود سرمایه گذاری در کشاورزی است و به همین ترتیب بازده منایع طبیعی به ویژه آب در صنعت و معدن بیش از کشاورزی است، ولی باید توجه داشت که سود با منفعت تفاوت دارد. سود به پولی گفته می شود که در یکسال به صد واحد سرمایه گذاری تعلق گیرد ولی منفعت یا هوده به سودی گفته می شود که عاید سرمایه گذار نمی شود، بلکه به کسانی غیر از سرمایه گذار اصلی می رسد.
منبع: اقتصاد بازار

آیا این مطلب مفید بود؟

میانگین امتیازات / 5.

No votes so far! Be the first to rate this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *