خانه مقالات عمومی پشتوانه پول ايران چيست؟

پشتوانه پول ايران چيست؟

img empty - پشتوانه پول ايران چيست؟

پشتوانه پول، قدرت اقتصادی تعریف شده است . اما برای كشورهای درحال توسعه و جهان سوم در قدرت تجارت خارجی تعریف می شود. یعنی اقتصادی كه مبتنی بر صادرات و ارز آوری باشد آنهم ارزهای جهان روا مانند دلارو یورو . چرا كه با این ارزها می توان سایر نیازهای كشور را از هر نقطه جهان تامین نمود.
بنابراین پشتوانه ریال ایران درآمدهای ارزی كه فعلاً عمدتاً از صادرات نفت بدست می آید، است كه از آثار بسیار مخرب چنین پشتوانه ای نوسانات شدید پول ملی در مقابل تغییرات تجارت خارجی است.
در كشورما با نوسان قیمت نفت ارزش پول ملی در معرض تغییر قرار می گیرد. همچنین بر اثر تحریم ها و كاهش قدرت ورود ارز به چرخه اقتصادی و نیز محدودیت فروش نفت و كاهش قیمت آن در سالهای اخیر ضربات شدیدی به ارزش ریال وارد آمد كه تورم شدیدی به همراه آورده و خواهد آورد!
این اشتباهی است كه كشورهای ضعیف مرتكب می شوند و ارزش پول ملی خود را به تجارت جهانی پیوند می زنند. چراكه نقش پول در اقتصاد مانند نقش خون در بدن است. پیوند زدن ارزش پول ملی به دلار و یورو و ارزهای جهان روا مانند خارج كردن قلب از اقتصاد كشور و پیوند زدن سیستم خونرسانی بدن به یك قلب دیگر در بدن دیگر است.نظام پولی درست نظامی است كه پول هر كشور ارزش ذاتي داشته باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟

میانگین امتیازات / 5.

No votes so far! Be the first to rate this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *