خانه اخبار و مطالب روز گزارش جامع اولین همایش ایمنی و استاندارد در صنعت آسانسور و پله برقی هرمزگان

گزارش جامع اولین همایش ایمنی و استاندارد در صنعت آسانسور و پله برقی هرمزگان

img empty - گزارش جامع اولین همایش ایمنی و استاندارد در صنعت آسانسور و پله برقی هرمزگان

اولین همایش ایمنی استان هرمزگان، با حضور شخصیت‌های کشوری، نمایندگان سندیکای آسانسور و پله برقی کشور، سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی، مدیران شرکت ها، تولیدکنندگان، دانشجویان و فعالان صنعت آسانسور، به همت انجمن تخصصی آسانسور و پله برقی استان و جمعی از خبرنگاران و همچنین مدیر مسئول وب سایت آسانسور دات آی آر، از ساعت 8 صبح الی 5 بعدازظهر، در محل سالن کنفرانس هتل هرمز بندرعباس برگزار شد.
درابتدا پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید و پخش سرود ملی، جناب آقای شریفی مجری توانمند و خوش ذوق استان، حضور مهمانان و مدعوین را به دیار آفتاب و دریا “بندرعباس” خوش آمد گفتند.

اولین سخنران برنامه، “جناب آقای مهندس بستانی” رییس انجمن تخصصی آسانسور و پله برقی استان بودند.
ایشان سخنان خود را با شعر شاعر پارسی گوی نامدار ایرانی، استاد سخن، سعدی شیرازی، شروع کردند.
بنی آدم اعضای یکدیگرند
که در آفرینش ز یک گوهرند.
در ادامه ضمن تبریک به مناسبت سالروز تولد خواجه نصیر طوسی و روز مهندس، اقدام به برشمردن اهداف اصلی برگزاری این سمینار نموده و تشکر ویژه‌ای از دست اندرکاران برگزاری سمینار، داشتند.

photo 2017 02 26 00 12 45 - گزارش جامع اولین همایش ایمنی و استاندارد در صنعت آسانسور و پله برقی هرمزگان

دومین سخنران این مراسم “جناب آقای مهندس باقر زاده” مدیر کل محترم استاندارد استان هرمزگان بودند.
ایشان تاکید کردند که همواره شاهد بوده ایم که آن دسته از فعالیت‌هایی که توسط خود مردم و تشکل‌های مردمی انجام می شوند، از استقبال بهتری برخوردار بوده اند و درنتیجه اگر شروع فعالیت‌های ایمنی هم توسط خود مردم آغاز شود، بسیار موفقیت آمیز خواهد بود.
همچنین به همکاری استانداری و سازمان نظام مهندسی در زمینه صنعت آسانسور پرداختند. طرح شناسنامه‌ی فنی و بازرسی ادواری آسانسورها نیز، دیگر مباحث مطرح شده از جانب ایشان بود.

photo 2017 02 26 09 58 08 - گزارش جامع اولین همایش ایمنی و استاندارد در صنعت آسانسور و پله برقی هرمزگان

سومین سخنران این همایش، “جناب آقای مهندس تهمتن” ریاست محترم خانه‌ی صنعت، معدن و تجارت استان، بودند.
ایشان با اشاره به اینکه در گذشته ای نه چندان دور، بسیاری از پروژه‌های آسانسور و پله برقی دراستان، توسط افراد غیر بومی و شرکت‌هایی از سایر استان‌های مختلف کشور انجام میپذیرفت افزودند به لطف خدا و تلاش‌های خستگی ناپذیر اعضای محترم انجمن تخصصی استان هرمزگان، امروز تمامی پروژه‌های عمرانی در استان، توسط شرکت ها و افراد بومی انجام میشوند.

در ادامه
اولین سخنران فنی و علمی این همایش، “آقای مهندس امامی راد”

  • پژوهشگر در حوزه‌ی ایمنی در صنعت آسانسور و پله برقی
  • سخنران سومین همایش ایمنی در صنعت آسانسور و پله برقی کشور در تهران
  • سردبیر سایت تخصصی آسانسور و پله برقی (ASANSOR.IR)
  • نویسنده‌ی مقالات فنی در مجلات تخصصی صنعت
  • دبیر اول سمینار ایمنی در صنعت آسانسور و پله برقی اصفهان

موضوع سخنرانی ایشان، بحث ایمنی برق و استفاده از ادوات و لوازم الکتریکی بود
ایشان با توجه به آمار ارائه شده توسط سازمان‌های مختلف، برق گرفتگی را سومین ,عامل مرگ و میر در کارگاه ها و کارخانجات صنعتی برشمردند.
همچنین افزودند، مطابق آمار سازمان پزشکی قانونی، 8756 نفر از هموطنانمان در 14 سال گذشته، در اثر برق گرفتگی، جان خود را از دست داده اند.
مدل‌های مختلف برق گرفتگی و همچنین نحوه‌ی احیای قلبی شخصی که دچار برق گرفتگی شده است، جزء دیگر سخنرانی ایشان بود
با توجه به کاربردی بودن و جزییات تکنیکی، سخنرانی ایشان مورد قبول و استقبال حضار قرار گرفت.

IMG 9989 - گزارش جامع اولین همایش ایمنی و استاندارد در صنعت آسانسور و پله برقی هرمزگان

دومین سخنران فنی و علمی “جناب آقای مهندس ذوالفقاری” کارشناس ارشد استاندارد سازمان ملی استاندارد کشور بودند.

  • سخنران اولین همایش ایمنی در صنعت آسانسور و پله برقی کشور در تهران،
  • سخنران دومین همایش ایمنی در صنعت آسانسور و پله برقی کشور در تهران،
  • سخنران اولین همایش ایمنی در صنعت آسانسور و پله برقی کشور در مشهد،
  • سخنران سومین همایش ایمنی در صنعت آسانسور و پله برقی کشور در تهران،

مبحث بازرسی ادواری استاندارد.
ایشان تاکید کردند که مطابق آمار بدست آمده از 2000 دستگاه آسانسور در ساختمان‌های دولتی، اداری، تجاری و مسکونی که بصورت رندوم و اتفاقی انتخاب شده بودند، 99.7 درصد آنها، فاقد شرایط ایمنی لازم بوده اند!
یعنی فقط 7 مورد از این دستگاه ها، دارای ایمنی کافی بوده اند.

photo 2017 02 26 00 12 49 - گزارش جامع اولین همایش ایمنی و استاندارد در صنعت آسانسور و پله برقی هرمزگان

موارد عدم ایمنی، شامل مواردی مانند :

  1. عدم تامین شرایط ایمنی در دسترسی به موتورخانه
  2. عدم تامین شرایط ایمنی در موتورخانه
  3. عدم تامین شرایط ایمنی در چاه و چاهک
  4. عدم تامین شرایط ایمنی در کابین
  5. عدم تامین شرایط ایمنی در طراحی آسانسور

بنابراین آمار، نیاز به انجام بازرسی ادواری، بیش از پیش حس میشود و طبق پیوست 3 استاندارد، هزینه‌ی بسیار کمتری در مقایسه با بازرسی اولیه‌ی آسانسور خواهد داشت.
همچنین، چک لیست بازرسی ادواری نیز بسیار ساده تر و مختصر تر نسبت به بازرسی اولیه خواهد بود.
بدین صورت که چک لیست بازرسی اولیه، حدود 20 صفحه A4 است، در حالی که چک لیست بازرسی ادواری، 2 الی 3 صفحه خواهد بود و فقط به بررسی وضعیت قطعاتی که مستقیما با ایمنی در ارتباط هستند میپردازد.
ایشان افزودند، تمامی بسترهای انجام این پروسه، هم اکنون آماده‌ی بهره برداری است و کمپانی‌هایی که در امر تامین و نگهداری آسانسور فعال هستند، با داشتن تصویر اسکن شده‌ی بیمه نامه و قرارداد تامین و نگهداری آسانسور، با مراجعه به وب سایت
www.lift.isiri.gov.ir
و با پرداخت هزینه‌ی بازرسی ادواری که بسیار ناچیز است، اقدام به درخواست بازرسی ادواری نمایند.

در ادامه، نوبت به گروه دستان فرشتگان رسید.
عزیزان ناشنوا، که به باور نویسنده‌ی این گزارش، بهتر از ما، گوش میکردند.
ترانه‌ی ایران، شاهکاری از هنرمند خوش صدای کشور، سالار عقیلی، در سالن پخش شد و این فرشتگان، با دستهای هنرمندشان، صدا را به تصویر کشیدند.
این مراسم با تشویق و استقبال ویژه‌ی حضار مواجه شد.
پس از آن، کلیپ بسیار زیبا و تاثیر گذاری در مورد شهدای آتش نشان حادثه‌ی پلاسکو که به همت سازمان آتش نشانی استان هرمزگان ساخته شده بود، پخش شد و احساسات حضار را برانگیخت..

photo 2017 02 26 00 13 49 - گزارش جامع اولین همایش ایمنی و استاندارد در صنعت آسانسور و پله برقی هرمزگان

photo 2017 02 26 00 13 46 - گزارش جامع اولین همایش ایمنی و استاندارد در صنعت آسانسور و پله برقی هرمزگان

سپس نوبت به سخنرانی “جناب آقای دانش” مدیر کل سازمان آتش‌نشانی استان که قهرمان جهان در رشته‌ی تکواندو نیز هستند، رسید..
ایشان با تشبیه حادثه‌ی 11 سپتامبر و جان باختن بیش از 400 آتش نشان و حادثه‌ی پلاسکو، به ابعاد مختلف ایمنی پرداختند و افزودند در سال جاری تا کنون قریب به 2000 گزارش حادثه در سطح استان به ثبت رسیده است.
1000مورد مربوط به آتش سوزی و 1000 مورد، مربوط به سایر حوادث
247مورد مربوط به حبس شدن در آسانسور ها بوده که به دلیل اینکه افراد قبل از رسیدن ماموران آتش نشانی، اقدام به خارج شدن از کابین نمودند، متاسفانه 9 مورد مصدوم و 1 مورد فوتی ثبت شده است.
سایر محبوسین،به همت مامورین آتش نشانی، به سلامت از کابین آسانسور خارج شده اند.
ایشان تاکید کردند با توجه به اینکه همواره مامورین ما، در حداقل زمان ممکن، خود را به محل حادثه میرسانند، لذا محبوسین در کابین آسانسور، از انجام هرگونه تلاش برای خارج شدن از کابین آسانسور، جدا خودداری کنند.
همچنین از عدم وجود آسانسور‌های Fire rated و fire fighting به خصوص در ساختمان‌های تجاری و بلند مرتبه و عدم وجود قانونی مصوب که سازندگان را مجبور به استفاده از این نوع آسانسور ها کند، به شدت انتقاد کردند و خاطر نشان کردند که مهمترین علت موفقیت کشور ژاپن،به عنوان موفق ترین کشور جهان در مسائل ایمنی این است که آنها قوانین بومی مربوط به جغرافیای خود را تدوین و اجرایی نموده اند و حتی از قوانین جهانی نیز فراتر رفته اند.
لذا ایشان و گروهی از کارشناسان منطقه، اقدام به تدوین و تهیه‌ی قوانین ایمنی خاص، مطابق با شرایط آب و هوایی منطقه نموده اند که تا کنون 23 مورد آنها به تصویب شواری شهر رسیده است و از همکاری اعضای محترم شورای شهر بندرعباس بی نهایت تشکر کردند.
همچنین اعلام کردند که 95 درصد ساختمان‌های اداری، فاقد سیستم اعلام و اطفای حریق هستند.
پایان بخش سخنان ایشان، ابراز امیدواری در زمینه‌ی کاهش حوادث با برگزاری اینگونه سمینارها و کارگاه‌های آموزشی بود.

photo 2017 02 26 00 13 02 - گزارش جامع اولین همایش ایمنی و استاندارد در صنعت آسانسور و پله برقی هرمزگان

در ادامه نوبت به آقای مهندس قاسمی، ریاست محترم سازمان صنعت،معدن و تجارت استان هرمزگان رسید.
ایشان که از ابتدا شاهد هم افزایی و ساماندهی خوب این سمینار بودند، از دست اندرکاران این طرح تشکر ویژه ای نموده و برای ادامه‌ی تلاش ها و همکاری سایر ارگان ها در زمینه‌ی ایمنی، ابراز امیدواری نمودند.

photo 2017 02 26 09 58 06 - گزارش جامع اولین همایش ایمنی و استاندارد در صنعت آسانسور و پله برقی هرمزگان

سپس جناب اقای دکتر رئوفی، معاونت محترم استاندار هرمزگان، به روی صحنه رفتند.
ایشان با اشاره به خاطره‌ی سفر ادوارد برانسون به کشور ژاپن افزودند، تنها دلیل موفقیت کشور ژاپن، مدیریت صحیح است.
سپس اشاره‌ی مستقیم به وجدان کاری داشتند و فرمودند، علت گرایش مردم به خرید خانه‌های شخصی ساز در این است که کسانی که اقدام به ساخت خانه‌های شخصی مینمایند، همواره از محصولات با کیفیت بالاتری استفاده میکنند و امید است که تمام سازندگان ساختمان ها و تولید کنندگان محصولات آسانسور نیز، فرض را بر این بگذارند که قرار هست خودشان از محصولاتشان بهره برداری کنند.

photo 2017 02 26 09 57 56 - گزارش جامع اولین همایش ایمنی و استاندارد در صنعت آسانسور و پله برقی هرمزگان

در ادامه جناب آقای دکتر رحمانی، قائم مقام محترم وزارت صنعتف معدن و تجارت به سخنرانی پرداختند.
ایشان دلیل حضورشان را فقط به خاطر پرداختن به موضوع ایمنی در این سمینار عنوان کردند و ضمن ابراز خرسندی در بازدید از غرفه‌های شرکت‌های اسپانسر، افزودند با توجه به نام سال95 “اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل”، تمامی صنعتگران را به گرایش به ساخت محصولات با کیفیت بالاتر تشویق کردند و افزودند، با توجه به اینکه در نهایت مصرف کنندگان این تولیدات، هموطنان کشور عزیزمان هستند، لذا داشتن نگاه ویژه ای به ایمنی در پروسه‌ی تولید، کاملا الزامیست.

photo 2017 02 26 00 12 27 - گزارش جامع اولین همایش ایمنی و استاندارد در صنعت آسانسور و پله برقی هرمزگان

سخنران فنی بعدی، جناب آقای مهندس سخاوت

  • ایشان رییس اولین همایش ایمنی در صنعت آسانسور و پله برقی کشور
  • رییس پیشین کارگروه ایمنی سندیکای صنایه آسانسور و پله برقی ایران
  • عضو کمیسیون تدوین اولین راهنمای ایمنی در نصب و نگهداری آسانسور
  • دبیر پیشین کمیته‌ی فنی سندیکای صنایه آسانسور و پله برقی ایران
  • و عضو کانون نخبگان و مخترعین ایران هستند.

عنوان مقاله‌ی ایشان، نقش مدیریت و فرهنگ ایمنی در پیشگیری از حوادث بود.
ایشان به تعریف HSE و تعریف حادثه و شبه حادثه پرداختند و مدیران، اجرا کنندگان و صنعتگران را به عنوان مسئولین اصلی مدیریت ایمنی برشمردند.
در ادامه با اشاره به آیات شریفه‌ی قرآن کریم و نقل احادیث بسیار زیادی از ائمه‌ی معصومین درباره‌ی نظم، افزودند: رکن اصلی ایمنی، رعایت نظم و انضباط است.
ایشان افزودند، پرداختن به مبحث ایمنی، بحثی است که باید از هنرستان‌های فنی و حرفه ای شروع شود و در دانشگاه ها بصورت خاص به آن پرداخته شود.
همچنین به شرکت‌های مختلف پیشنهاد کردند که در زمان استخدام، پرسش‌هایی درباره‌ی ایمنی هم از واجدین شرایط پرسیده شود تا در صورت عدم آگاهی، قبل از شروع به کار، آموزش‌های لازم به آنها داده شود.
آنالیز ریسک و خطر قبل از شروع به کار در تمامی پروژه ها، مبحث بعدی ایشان بود.
همچنین فرمودند که پرداختن به ایمنی، همواره باید از نقطه‌ی صفر یا همان طراحی آسانسور، صورت پذیرد.
بخش پایانی سخنان ایشان، اشاره به آیه‌ی شریفه‌ی 32 سوره‌ی مائده بود که میفرماید:
و هر کس انسانی را حیات بخشد ( از مرگ نجات دهد یا هدایت کند) گویی همه مردم را زنده کرده ( و هدایت نموده ) است.

photo 2017 02 26 00 12 58 - گزارش جامع اولین همایش ایمنی و استاندارد در صنعت آسانسور و پله برقی هرمزگان

سخنران فنی بعدی، جناب آقای مهندس آنتونی آندون،

  • استاد دانشگاه و نویسنده‌ی کتاب “کتاب ایمنی در صنعت پله برقی”
  • نویسنده‌ی بیش از ده جلد کتاب در زمینه‌های مختلف در صنعت آسانسور و پله برقی
  • سخنران اولین همایش ایمنی در صنعت آسانسور و پله برقی کشور در تهران
  • سخنران اولین همایش ایمنی در صنعت آسانسور و پله برقی کشور در اصفهان
  • سخنران اولین همایش ایمنی در صنعت آسانسور و پله برقی کشور در مشهد
  • مولف اولین کتاب ایمنی در صنعت پله برقی به زبان انگلیسی

سخنرانی ایشان اینگونه آغاز شد:
آیا تا بحال حوادث آسانسور و یا پله برقی، برای خود یا خانواده مان پیش آمده است؟
و اساسا چرا تا زمانی که این حوادث برای ما بوجود نیامده، نگاه ویژه ای به مبحث ایمنی نداریم؟
مطالب ایشان دارای تصاویر و ویدئوهایی بسیار دلخراش بود که باعث شد نفس ها در سینه‌ی حاضرین در کنفرانس، حبس شود.
تاکید بر استفاده از اورلود ها و رعایت بحث UCM در آسانسور ها، از دیگر مباحث سخنرانی ایشان بود.
مطالب ایشان با اقبال ویژه ای مواجه شد و نهایتا با تشویق حاضرین،ادامه‌ی برنامه به بعد از صرف نهار و اقامه‌ی نماز موکول شد.

photo 2017 02 26 00 11 45 - گزارش جامع اولین همایش ایمنی و استاندارد در صنعت آسانسور و پله برقی هرمزگان

سخنران بعدی، جناب آقای مهندس فریدوش
ایشان اصلی ترین دلیل موفقیت در فروش را انجام محاسبات ایمنی و ارائه‌ی خدمات ویژه در تمامی کمپانی ها دانستند.
همچنین افزودند:
اجزاء و قطعات استفاده شده در آسانسورهای هیدرولیک، باید دارای ایمنی بالاتری باشند.
به عنوان مثال، در سیستم‌های جک مستقیم، RUPTURE VALVE وجود دارد که اگر سرعت حرکت کابین، بیش از 30 درصد از سرعت مجاز افزایش یابد، باعث قطع شدن مسیر خروج روغن میشود.
همچنین در سیستم‌های جک غیر مستقیم، علاوه بر وجود RUPTURE VALVE، سیستم ترمز ایمنی پاراشوت نیز وارد عمل خواهد شد و در حقیقت این سیستم ها دارای دو ایمنی با عملکرد مجزا هستند.

photo 2017 02 26 00 12 04 - گزارش جامع اولین همایش ایمنی و استاندارد در صنعت آسانسور و پله برقی هرمزگان

جناب آقای امیررضا هاشمی، سخنران بعدی این همایش بودند.
دبیر اولین همایش تخصصی اسانسور و پله برقی هرمزگان، با اشاره به از دست دادن سه تن از همکاران و دوستان خود در اثر عدم وجود ایمنی در پروژه‌های مختلف، افزوند: فوت و از دست دادن مهندس امیر جمشید پی، حادثه‌ی دلخراشی بود که منجر به برگزاری اولین سمینار ایمنی در کشور گردید.
از اینکه این حرکت منجر به برگزاری سایر سمینارها در شهر‌های مازندران، اصفهان، مشهد و بندرعباس گردیده است، بسیار خرسندم.
از تمامی دست اندرکاران و برگزار کنندگان این سمینار، بخصوص انجمن تخصصی آسانسور و پله برقی استان که 40 روز برای برگزاری این سمینار زحمت فراوان کشیده اند، بسیار ممنونم.
همچنین از تمامی حامیان مالی، سخنرانان و مهمانانی که از شهرهای تهران، کرج، خراسان رضوی و سایر استانهای کشور که دعوت ما را پذیرفتند و در زمینه‌ی ارتقای ایمنی قدم برداشته اند، تشکر ویژه ای دارم.
در پایان خطاب به مسئولین محترم استان امیدوارم، این سمینار سرآغاز برگزاری کلاس ها و کارگاه‌های آموزش ایمنی در استان باشد.

photo 2017 02 26 00 12 20 - گزارش جامع اولین همایش ایمنی و استاندارد در صنعت آسانسور و پله برقی هرمزگان

جناب آقای دکتر سیاوش واحدی، معاونت محترم سابق شرکت توزیع برق استان و عضو کمیته علمی همایش، سخنران بعدی این سمینار بودند.
و به چرایی و ریشه‌ی وقوع حوادث در صنعت آسانسور و پله برقی پرداختند و اینکه چگونه میتوان وقوع حوادث را به حداقل رساند.
الف) تفکر سیستمی
ب) مدیریت ذهنی
ایشان ریشه‌ی وقوع تمامی حوادث را در این دو مورد دانستند و افزودند، همواره به جای اینکه به دنبال مقصر باشیم، باید به دنبال علل بروز حوادث باشیم.
ما در یک دنیای دینامیک زندگی میکنیم و باید هر روز اطلاعاتمان را به روز کنیم. ما و تمامی مسئولین باید نگاهمان را تغییر دهیم.
ایشان خاطره ای از برخورد با یک مدیر ژاپنی را اینگونه نقل کردند:
زمانیکه از این مدیر ژاپنی خواستم تا سه کلید اصلی موفقیت را برایم بازگو کند، اینگونه پاسخ داد:
تغییر
تغییر
تغییر
تفسیر بسیار جالب ایشان از این سه کلمه، شنیدنی بود:
تغییر سطح اول: تغییر سطح دانش، زیرا آمار نشان میدهد که دانش ما، پاسخگوی نیازمان در کشور نیست.
تغییر سطح دوم: تغییر سطح بینش، ایجاد باور در خودمان که ما میتوانیم از دانش به روز شده‌ی خودمان استفاده کنیم.
تغییر سطح سوم: تغییر رفتار فردی، شخصی که دانش خود را به روز میکند، باید شخصیت خود را نیز به روز کند.
تغییر سطح چهارم: تغییر رفتار گروهی، تمامی تصمیمات باید بصورت گروهی و صحیح گرفته شود و از تصمیمات شخصی صرف نظر کنیم.
لذا، تغییر کردن، باید جزء جدا نشدنی مدیران باشد.
دنبال کردن مدل‌های روز، رها کردن تفکر جزیره ای و الگو برداری علمی از کشورهای پیشرفته، سه عامل اصلی ایجاد تغییر است که به تمامی مدیران، توصیه میکنم.
مهمترین نکته‌ی HSE این است که این اصل باید برای پیشگیری استفاده شود، نه برای درمان
و HSE به تنهایی پاسخگوی جهان امروز نیست، باید به HSEMS که سیستم مدیریت HSE است بپردازیم.
همچنین از چرخه‌ی PDCA غافل نمانیم.

cycledsa - گزارش جامع اولین همایش ایمنی و استاندارد در صنعت آسانسور و پله برقی هرمزگان

طرح ریزی
اجراء
انجام آزمایشی طرح
و اجرای صحیح دوباره‌ی طرح
در انتها، به تمامی مسئولان توصیه میکنم که گرایش به مقصر نشان دادن افراد پس از وقوع حادثه نداشته باشیم. اگر همواره خود را مقصر بدانیم، مجبور میشویم که سیستمی را حاکم کنیم تا از اتخاذ تصمیم‌های سلیقه ای،خودداری نماییم.

جناب آقای مهندی ابوذر مومنی،

  • ،دبیر سابق انجمن علمی دانشگا آسانسور دماوند
  • نایب رییس کمیته‌ی آموزش سندیکای آسانسور و پله برقی ایران
  • از مولفین و ویرایشگران علمی اولین کتاب ایمنی صنعت آسانسور و پله برقی، سخنران بعدی این همایش بودند.

موضوع سخنرانی ایشان، اشتباهات منجر به حادثه درآسانسور بود
ایشان خاطر نشان کردند، مطابق آمار، بیشترین دلایل منجر به حادثه در صنعت آسانسور، به قرار زیر است:
1.عدم قطع دائمی برق، بیشترین حوادث مرگ و میر را در صنعت آسانسور بوجود آورده است.
2.دومین عامل بروز حوادث، عدم مهار صحیح کابین، بصورت دو گانه است.
3. عدم ایجاد مانع و نصب پلاک هشدار
4. عدم استفاده از وسایل حفاظت در برابر سقوط
5.عدم محصور سازی چاه آسانسور
6.سقوط از روی داربست
7. عدم انجام محاسبات بخصوص برای اجزاء
8. عدم نظارت و رعایت اصول مهندسی
9. عدم استفاده از قطعات با کیفیت و استاندارد.
10.. کار در هنگام خواب آلودگی یا پس از مصرف دارو
11. استفاده از بالابر مصالح، به عنوان آسانسور نفربر.
12.عدم استفاده از لباس کار مناسب
13.غرور و منیت حرفه ای
14. سقوط از زیر کابین در هنگام پیاده شدن از کابینی که بین طبقات متوقف شده است.
15.عدم اطمینان از وجود کابین در طبقه
16. نشت مایعات
17.استفاده از آسانسور در زمان آتش سوزی که قطعا کار اشتباهی است.
18.عدم اتصال ارت و اجرای سکوهای بافر، قبل از شروع نصب
19. عدم حفاظت در برابر لوازم چرخنده، تیز و برنده
20.عدم آموزش مناسب و وجود مشکلات کالی
21.عدم همترازی کامل کابین با لول طبقه
22.جابجایی بار با آسانسور نفربر و یا سوار شدن مسافرین بیش از حد مانند حادثه‌ی دانشگاه شریف
23.عدم انجام بازرسی ادواری و نگهداری صحیح.
تسلط در سخن وری و ارائه‌ی بسیار روان مقاله از طرف ایشان، مورد توجه و تشویق حاضرین قرار گرفت.

photo 2017 02 26 00 12 23 - گزارش جامع اولین همایش ایمنی و استاندارد در صنعت آسانسور و پله برقی هرمزگان

جناب آقای مهندس محمد حاج زمان،

  • عضو کمیته‌ی تدوین استاندارد ملی آسانسورهای مقاوم در برابر زلزله،
  • سخنران اولین همایش ایمنی در صنعت آسانسور و پله برقی کشور در تهران،
  • سخنران اولین همایش ایمنی در صنعت آسانسور و پله برقی کشور در اصفهان،
  • برنده‌ی دو دوره مقاله‌ی برگزیده‌ی بنیاد علمی- تحقیقاتی روزبه،
  • ویراستار مجله‌ی دنیای آسانسور و مولف مقالات مختلف در مجلات تخصصی آسانسور

در زمینه مبحث دوازدهم ساختمان و اهمیت آن در صنعت آسانسور و پله برقی، به نمایندگی از آقای مهندس امید هاشمی، سخنرانی آماده شده توسط ایشان را ارائه کردند.
براستی مقصر اصلی بروز حوادث کیست؟
مدیران؟ تولید کنندگان ؟ نصابان و تکنیسین ها ؟
یا اینکه اشکال در نوع قوانین وجود دارد؟
مشخصا قوانین صحیح نگاشته میشوند، لیکن نظارت صحیحی بر نوع اجرای آنها وجو ندارد.
آیا میدانستید که” مقررات ملی ساختمان” در سراسر کشور اجباری و لازم الاجراست؟
آیا میدانستید که در پروژه‌های ساختمانی، از زمان ورود به ساختمان، تا زمان خروج از آن، تمام محدوده‌ی پارکینگ، راه پله ها، پشت بام، موتورخانه‌ی آسانسور و تمام مسیرها و سطوح دیگر، جزء قلمرو کار شما محسوب میگردد؟
آیا میدانستید که با توجه به مشخص نبودن ساعت کار در صنعت آسانسور و پله برقی، بسیاری از حوادث، در ساعات غیر اداری رخ میدهد؟
شرکت‌های فروشنده و نگهدار آسانسور و پله برقی، موظف به فراهن نمودن لباس کار ایمنی برای نصابان و سرویس کاران هستند.
آیا میدانستید که کارفرمایان،نباید به نصابان و تعمیرکاران اجازه بدهتند تا در ساعات غیر اداری به تنهایی به فعالیت خود ادامه دهند و اگر حائثه ای در این زمان رخ بدهد، کارفرمایان نیز جزء مقصرین حادثه محسوب میشوند.
اگر مهندسین ناظر پروژه، شاهد عدم رعایت ایمنی از طرف اکیپ نصب باشند، اجازه دارند که اقدام به متوقف نمودن پروژه کنند.
ورود و حضور افراد غیر مسئول و آموزش ندیده به سایت پروژه، مارا در برابر حوادثی که ممکن است برای آنها رخ دهد، مسئول میکند.
همچنین تمامی داربست ها و نردبان‌های موجود در سایت پروژه، دارای استانداردهایی لازم الاجراء هستند.
وجود جعبه‌ی کمک‌های اولیه، در تمامی سایت ها و پروژه ها اجباریست!
وجود نور و روشنایی کافی، در تمام پروژه ها، اجباریست.
رعایت نکردن هر یک از موارد فوق، علاوه بر به خطر انداختن جان انسانها، تخلف محسوب شده و در صورت بروز حادثه با خاطی آنها برخورد قانونی صورت میپذیرد.
همه‌ی ما ملزم به مطالعه‌ی مبحث دوازدهم ساختمان هستیم.

IMG 3530 - گزارش جامع اولین همایش ایمنی و استاندارد در صنعت آسانسور و پله برقی هرمزگان

سخنران بخش پایانی همایش جناب آقای امیررضا هاشمی،

  • دبیر اولین همایش ایمنی کشور در صنعت آسانسور و پله برقی در تهران،
  • سخنران اولین همایش ایمنی در صنعت آسانسور و پله برقی کشور در اصفهان،
  • مشاور و سخنران اولین همایش ایمنی در صنعت آسانسور و پله برقی کشور درمشهد،
  • مولف مقالات ایمنی در مجلات تخصصی آسانسور،
  • 13 سال سابقه‌ی حضور در صنعت

موضوع سخنرانی: نقش صنعت در آموزش همگانی و ارتقای فرهنگ ایمنی برای استفاده کنندگان
فرض را بر این بگذاریم که ما بهترین و ایمن ترین لوازم و قطعات را در اختیار داریم،اما آیا نسبت به خطرات بالقوه‌ی آنها اطلاعی داریم؟
آیا از خطراتی که ممکن است منجر به مجروح و یا کشته شدن کودکان بشوند، آگاهی داریم؟
جالب است بدانید که پله برقی، 20 برابر خطرناک تر از آسانسور بوده و خطرات بالقوه‌ی بسیاری برای کودکان و همچنین افراد سالخورده ایجاد میکند.
آیا سازمان صدا و سیما که همواره در ایمنی گاز و برق، با ساختن شخصیت‌های کارتونی و انیمیشن ها، بیشترین نقش را در ارائه‌ی آگاهی به مصرف کنندگان و بهره برداران ایفا نموده، در مورد اینی در صنعت هم همانگونه رفتار خواهد نمود؟
من از تمامی صنعتگران و دست اندرکاران انتظار دارم تا در زمینه‌ی ایمنی و ساخت و تولید انیمیشن‌های آموزشی همکاری کنند.
امیدوارم که استان هرمزگان، با توجه به همدلی مسئولین ذیصلاح استان، در این امر پیش قدم باشد.
آرزوی موفقیت روز افزون برای تمامی عزیزیان و دست اندرکاران این سمینار دارم.
پایان بخش این همایش، مراسم اهدای لوح یادبود به سخنرانان و دست اندکاران و حامیان مالی بود.
وب سایت آسانسور دات آی آر (asansor.ir) برای تمام کسانیکه برای ارتقاء ایمنی تلاش میکنند، آرزوی توفیق روز افزون دارد.

photo 2017 02 26 00 13 25 - گزارش جامع اولین همایش ایمنی و استاندارد در صنعت آسانسور و پله برقی هرمزگان

photo 2017 02 26 00 12 17 - گزارش جامع اولین همایش ایمنی و استاندارد در صنعت آسانسور و پله برقی هرمزگان

photo 2017 02 26 00 13 19 - گزارش جامع اولین همایش ایمنی و استاندارد در صنعت آسانسور و پله برقی هرمزگان

photo 2017 02 26 00 13 28 - گزارش جامع اولین همایش ایمنی و استاندارد در صنعت آسانسور و پله برقی هرمزگان

photo 2017 02 26 00 13 13 - گزارش جامع اولین همایش ایمنی و استاندارد در صنعت آسانسور و پله برقی هرمزگان

photo 2017 02 26 00 13 16 - گزارش جامع اولین همایش ایمنی و استاندارد در صنعت آسانسور و پله برقی هرمزگان

آیا این مطلب مفید بود؟

میانگین امتیازات / 5.

No votes so far! Be the first to rate this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *