خانه رسانه گزارش گزارش همایش علمی شرکت ستاره فراز نما در مورد عوامل موثر در لرزش یکنواخت سرعت نامی آسانسور

گزارش همایش علمی شرکت ستاره فراز نما در مورد عوامل موثر در لرزش یکنواخت سرعت نامی آسانسور

۰

این همایش با حضور چهره های برتر صنعت آسانسور و پله برقی ایران در سالن آمفی تئاتر واقع درسالن ۳۵ ، به همت شرکت ستاره فراز نما برگزار گردید.
عنوان سخنرانی:
عوامل موثر در لرزش یکنواخت سرعت نامی آسانسور
سخنران: جناب آقای مهندس سخاوت ( مدیر عامل شرکت ستاره فراز نما)
ایشان ضمن اشاره به برگزاری کارگاه های آموزشی منظم و پیوسته در آینده نزدیک برای انجمن ها و شرکت های مختلف، بحث لرزش در اسانسورهای کششی را مطرح نمودند.
ادامه گزارش از زبان ایشان:
لرزش در طول مسیر، جز پیچیده ترین مباحث در تمام صنایعی که با حرکت مرتبط هستند بشمار می آید.
برای تمام آسانسورهایی که دارای سرعت بالا هستند و برای برج های بلند مرتبه در نظر گرفته میشوند، از طریق مدل ریاضی ، شبیه سازی لرزش (Vibration) انجام میشود ؛ حال آنکه در مورد آسانسورهای مسکونی با ارتفاع کم ، چنین نیست.
در تعریف لرزش باید بگوییم که هر حرکت ناخوشایند در سرعت نامی،  که در کابین  آسانسور محسوس باشد را میتوان لرزش در نظر گرفت.
عوامل عمده لرزش عبارتند از :

  • مهمترین عامل لرزش ، مربوط به موتور میباشد.
  • کفشک های کابین و کادر وزنه
  • ریل های راهنما و نحوه نصب آنها
  • نوع سیم بکسل ، عوامل مرتبط با سیم بکسل و نوع بافت سیم بکسل ها
  • فلکه گیربکس و فلکه های هرزگرد
  • انکدر
  • سربکسل ها و شاسی نگهدارنده موتور
  • فونداسیون ساختمان
  • تابلو فرمان ، درایو و نحوه تنظیم آن
  • کابین ، اتصالات نامناسب زنجیر جبران

همایش علمی شرکت ستاره فراز نما

موتور :
هر عاملی که در باعث ایجاد حرکت میشود مانند الکتروموتور و هر قطعه ای که در راستای الکترو موتور قرار دارد مانند کاسه نمد و فلایویل ،باعث ایجاد لرزش میشود.
مثلا عدم تقارن مناسب وزن در فلکه و یا عدم یکنواخت بودن پروسه ریخته گری
فلکه هم باید بالانس ظاهری داشته باشد و هم بالانس وزنی داشته باشد.
و فراموش نکنیم که فلایویل ، آسیب پذیر ترین قسمت موتور در زمان حمل و نقل محسوب میگردد.
کیفیت روغنی که استفاده میشود، در کیفیت حرکت یاتاقان ها، بوش ها و بلبرینگ ها بسیار موثر است.
جالب اینجاست که این مسئله زمانی که آسانسور را بصورت دو دور راه اندازی میکنیم مشهود نیست و فقط در زمان استفاده سیستم بصورت درایو دار و کلوز لوپ نمایان میشود.
گیر بکس :
همانگونه که از نامش پیداست، مسئولیت ایجاد نسبت تبدیل را بر عهده دارد. نحوه ماشین کاری آن بسیار مهم است و شرکت هایی که آشنایی کامل با پروسه تولید آن را ندارند، در نهایت محصولاتی را به بازار عرضه میکنند که دارای کیفیت حرکت بسیار پایینی خواهد بود. متاسفانه در سالهای گذشته در کشور،  شاهد تولیدات محصولات این چنین بوده ایم  و این مشکل علاوه بر ایجاد لرزش ، موجب پمپاژ روغن به بیرون موتور و روغن ریزی خواهد شد.
بوش ها و بلبرینگ ها :
خوردگی بیش از اندازه و یا عدم تعاسب بین بوش ها و ماردون
فلکه اصلی:
اصلی ترین عامل حرکت در آسانسور میباشد و عدم تناسب بین شیار ها و سیم بکسل
مهمترین عامل جلوگیری کننده از سر خوردن و سقوط آاسانسور ، اصطکاک بین شیار های فلکه و سیم بکسل است و عدم تناسب بین این دو عامل ، میتواند حوادثی مانند حادثه سقوط آسانسور دانشگاه شریف را بوجود بیارد.
نصب غیر صحیح و استفاده از کفشک نامرغوب :
متاسفانه شاهد تولید بی رویه و روز افزون کفشک های نامرغوب و نامتناسب با ریل ها در کشور هستیم . این مدل کفشک ها که معمولا به سختی داخل محل لنت قرار میگیرد، میتواند باعث ایجاد شوک در لحظه شروع حرکت شود.
بالانس صحیح کابین:
تمام سیستم های اروپایی و پکیج ها ، دارای شیارهایی در زیر کابین هستند که میتوان با قرار دادن وزنه هایی مخصوص ، مرکز ثقل کابین را طوری تنظیم نمود که کابین به روی ریل تکیه نداشته باشد و فشار از روی لنت های کفشک برداشته میشود.

همایش علمی شرکت ستاره فراز نما

فلکه های هرز گرد:
وجود لنگی در شعاع و قطر فلکه ها
شکل شیار ها در صورت عدم صحیح بودن میتواند باعث صدا و لرزش شود.
شاسی زیر موتور:
جز قطعات تحت بار محسوب میشود و علاوه بر مهم بودن در ایمنی آسانسور، میتواند باعث ایجاد ویبره در طول حرکت شود.
ضمن اینکه به هیچ عنوان نباید به آهن کشی متصل باشد.
سیم بکسل:
نوع و کیفیت بافت سیم بکسل میتواند عامل مهمی در ایجاد لرزش شود.
عوامل الکتریکی:
درایو ، تابلو فرمان و انکدر
تنظیم صحیح پارامترهای درایو بسیار تعیین کننده است.
کابل انکدر حتما باید یک تکه باشد و حتما باید از داخل خرطومی فلزی عبور کرده و در مسیر کابل های اصلی سه فاز شبکه و کابل های موتور نباشد.
سربکسل:
کیفیت متریال ، کیفیت ساخت و در یک راستا قرار گرفتن سر بکسل ها ، جز موارد قابل توجه در ایجاد لرزش در کابین میباشند. همچنین  عدم یکنواخت بودن فنرهای سربکسل ، میتواند منجر به بهم ریختگی سطح کشش بکسل ها، خردگی فلکه و تغییر رفتار حرکتی آسانسور گردد.
با توجه به کمبود وقت و سخنرانی های علمی دیگر، ادامه ی مطالب مربوطه را به زمانی دیگر موکول میکنم.
ایشان در نهایت با تشکر از هیئت مدیره  انجمن تولیدکنندگان قطعات آسانسور و پله برقی برای حضور در این همایش ، آمادگی مجموعه خود را در برپایی اینگونه همایش ها علمی اعلام نمودند.
همچنین در انتهای این همایش ، هدایایی از طریق قرعه کشی به حاضرین در مراسم اهدا گردید.

عوامل موثر در لرزش یکنواخت سرعت نامی آسانسور

عوامل موثر در لرزش یکنواخت سرعت نامی آسانسور

عوامل موثر در لرزش یکنواخت سرعت نامی آسانسور

عوامل موثر در لرزش یکنواخت سرعت نامی آسانسور

مطالب مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر در گزارش

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بخوانید

فراخوان شرکت در مهمترین سمینار آموزشی صنعت آسانسور و پله برقی ایران

بدینوسیله به اطلاع کلیه همکاران محترم می رساند، علمی ترین سمینار بین المللی آموزشی صنعت آس…