خانه مقالات آسانسور وضعیت استاندارد آسانسور

وضعیت استاندارد آسانسور

img empty - وضعیت استاندارد آسانسور

از سال ۱۳۷۷ تلاشهای زیادی برای تهیه و تدوین استاندارد ملی آسانسور بعمل آمده و نهایتاً استاندارد ملی آسانسور با شماره استاندارد ملی ۱-۶۳۰۳ مورد تصویب کمیته ملی قرار گرفته و از ابتدای سال ۱۳۸۲ اجباری می‌باشد. از آنجا که اجرای کامل مقررات استاندارد ملی بلحاظ عدم آمادگی تولیدکنندگان اجزاء و قطعات آسانسور جهت اخذ گواهی‌های کیفی مقدور نبوده ، لذا استاندارد ملی آسانسور به دو بخش ایمنی و عملکردی تقسیم گردیده و اجرای بخش ایمنی از استاندارد ملی « مقررات ایمنی ساختمان و نصب آسانسور –قسمت اول : آسانسور های برقی » از ابتدای سال ۱۳۸۲ برای دارندگان پروانه‌های ساختمانی سال ۱۳۸۲ که دارای آسانسور می‌باشند اجباری بوده و بخش عملکردی استاندارد ملی از سال ۱۳۸۳ اجرایی می‌گردد. با توجه به لزوم تدوین استاندارد اجزاء و قطعات آسانسور تاکنون استاندارد مجموعه‌های زیر با همکاری نمایندگان صنعت آسانسور ، شرکت بازرسی کننده و مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران تدوین گردیده است . (ضمناً استانداردهای تدوین شده زیر با هماهنگی مؤسسه استاندارد در کمیته ملی مورد بررسی و تصویب قرار خواهد گرفت)

استاندارد ویژگیهای ریل آسانسور

استاندارد ویژگیهای قفل آسانسور

استاندارد ویژگیهای ترمز ایمنی

استاندارد ویژگیهای طناب فولادی

استاندارد ویژگیهای ضربه‌گیرهای ته چاه

استاندارد ویژگیهای کنترل سرعت

استاندارد ویژگیهای تابلو فرمان

استاندارد ویژگیهای آسانسورهای فاقد موتورخانه (Room Less)

صادرات

– در زمینه صادرات آسانسور و اجزاء و قطعات آن فعالیت چشمگیری صورت نگرفته و صرفاً برخی از اجزاء و قطعات آسانسور به کشورهای عراق ، لبنان ، دبی و ترکمنستان طی سالهای مختلف صادر گردیده است. میزان صادرات در طی سالهای اخیر بطور متوسط سالیانه حداکثر ۱۰ هزار دلار بوده است.

– بنظر نمی‌رسد با توجه به نداشتن گواهی کیفیت و استاندارد بین المللی در مورد تولید قطعات ساخت داخل موفقیت چندانی در کوتاه مدت وجود نداشته باشد ولی با اجباری‌شدن استاندارد ملی آسانسور بخصوص بخش عملکردی آن از سال ۱۳۸۳ که دارابودن گواهی کیفیت و استاندارد قطعات مصرفی را الزامی می‌دارد و نیز شرکتهایی که تحت لیسانس آسانسورهای پکیچ عرضه می‌نمایند صادرات اجزاء و قطعات و مجموعه‌های آسانسور به کشورهای همسایه بخصوص آسیای میانه افزایش یابد.

آیا این مطلب مفید بود؟

میانگین امتیازات / 5.

No votes so far! Be the first to rate this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *