خانه اخبار و مطالب روز اخبار داغ جلسه معرفی، بررسی و انتخاب مرجع صدور استاندارد برای تولید کنندگان قطعات آسانسور و پله برقی

جلسه معرفی، بررسی و انتخاب مرجع صدور استاندارد برای تولید کنندگان قطعات آسانسور و پله برقی

img empty - جلسه معرفی، بررسی و انتخاب مرجع صدور استاندارد برای تولید کنندگان قطعات آسانسور و پله برقی

جلسه معرفی، بررسی و انتخاب مرجع صدور استاندارد برای تولید کنندگان قطعات آسانسور و پله برقی، در راستای تسهیل صادرات قطعات ساخته شده به کشورهای همسایه، در محل انجمن تولید کنندگان واقع در خیابان سردار جنگل، در تاریخ 95/12/16 برگزار شد.
حاضرین در جلسه:
جناب آقای مهندس علیرضا سخاوت، دبیر کارگروه صادرات و استاندارد انجمن تولید کنندگان قطعات آسانسور و پله برقی
جناب آقای مهندس رعایائی، دبیر کارگروه استاندارد گاورنر
جناب آقای مهندس زینعلی، دبیر کارگروه استاندارد پاراشوت
جناب آقای مهندس میرحیدری، دبیر کارگروه استاندارد تابلو فرمان
جناب آقای مهندس نادری وند، گروه صنعتی آسان شایان
جناب آقای مهندس هیبتی، پارسیان سیر پیما
جناب آقای مهندس داورپناه، گروه صنعتی نوین تکوین پویش
جناب آقای مهندس امامی راد ، سردبیر سایت مرجع Asansor.ir

photo 2017 03 08 08 20 17 - جلسه معرفی، بررسی و انتخاب مرجع صدور استاندارد برای تولید کنندگان قطعات آسانسور و پله برقی

جناب آقای مهندس سخاوت، ، علت برگزاری این جلسه را اینگونه توضیح دادند:
با توجه به کیفیت بالای برخی از قطعات تولید شده در کشور ، جلسات بسیاری در طول دو سال گذشته در مورد تصمیم گیری در زمینه دریافت گواهی استاندارد از یک مرجع قانونی و معتبر جهانی، در جهت تسهیل فرایند صادرات به کشورهای همسایه برگزار گردیده، اما متاسفانه همواره شاهد مشکلاتی از قبیل قیمت بالا، در دسترس نبودن مرجع صادرکننده گواهینامه ، و … بوده ایم.
همچنین بارها اقدام به برقراری ارتباط با نمایندگان برخی از این مراجع در ایران کرده ایم که در نهایت به نتیجه قابل قبولی نرسیده ایم.
موارد بسیاری از به نتیجه نرسیدن در اثر همکاری با برخی مراجع وجود دارد و به عنوان نمونه، از جناب آقای مهندس نادری وند میخواهم که نتیجه همکاری با یکی از این مراجع را بیان کنند.
جناب آقای مهندس نادری وند، از گروه صنعتی آسان شایان ، داستان جالبی را نقل کردند:
در سال 1388، یک قرارداد به ارزش مالی بالایی فی مابین کمپانی ما و یکی از مراجع معتبر جهانی در زمینه انجام آزمون های مرتبط به گاورنر و صدور گواهی استاندارد، منعقد شد.
مطابق روال ، در ابتدا تمامی نقشه های فنی و اطلاعات مرتبط برای ایشان صادر گردید و پس از تایید اولیه، بازرسان آن کشور به ایران سفر کردند و به مدت یک هفته کاری در محل کارخانه به انجام آزمون های مربوطه پرداختند.
در نهایت بصورت رندوم و اتفاقی، سه عدد گاورنر را از خط تولید برداشته و پلمپ نمودند و برای انجام تست های نهایی، به آزمایشگاه دماوند “متعلق به جناب آقای مهندس میرعبدالهیانی” انتقال دادند.
به مدت 48 ساعت تست های مختلف انجام شد و نتایج کاملا مثبت بود .
در نهایت، مدیران صادرکننده گواهی با یک بسته شکلات به کارخانه آمدند و اعلام کردند که تمامی تست ها موردقبول بوده و مقرر گردید پس از ارجاع ایشان به کشورشان، گواهینامه استاندارد از طریق پست برای ما ارسال شود.
پس از ده روز تماس گرفتند و گفتند که نتایج تست ها منفی بوده است و این ضربه بزرگ مالی به مجموعه آسان شایان وارد کرد !!!

photo 2017 03 08 08 19 58 - جلسه معرفی، بررسی و انتخاب مرجع صدور استاندارد برای تولید کنندگان قطعات آسانسور و پله برقی

در ادامه جناب آقای مهندس سخاوت، در مورد چگونگی روند نگارش و تدوین قوانین مربوط به آسانسور فرمودند:
در سنوات گذشته، ارتباط قوی و دو سویه بین تولید کنندگان قطعات و سازمان استاندارد وجود نداشت.
لیکن امروزه جناب آقایان مهندس “ذوالفقاری و نظربیگی” ، ارتباط تنگاتنگی را با انجمن تولید کنندگان قطعات آسانسور دارند و همواره در جهت پیشبرد کیفیت قطعات، کوشش فراوانی نموده اند و ما همواره قدردان زحمات بی شائبه ایشان و مجموعه سازمان ملی استاندارد کشور بوده ایم.
به عنوان مثال، موضوع اجباری شدن استفاده از درایور در تابلوهای فرمان، پیشنهاد بنده بود که با تلاش های کارگروه استاندارد تابلو فرمان و با همکاری سازمان ملی استاندارد و شرکت های سازنده تابلو فرمان، این موضوع بصورت قانون در متن استاندارد وارد و تبدیل به قانون اجباری شد که نتایج مثبت آن را برای مصرف کنندگان ، بهره برداران و وزارت نیرو ، شاهد هستیم.
به همین دلیل ، نیازمند تعامل بیشتر تولید کنندگان و سازمان ملی استاندارد کشور هستیم.

photo 2017 03 08 08 20 12 - جلسه معرفی، بررسی و انتخاب مرجع صدور استاندارد برای تولید کنندگان قطعات آسانسور و پله برقی

در ادامه ، جناب آقای مهندس میرحیدری، در مورد چرایی شروع روند نگارش و تدوین استانداردهای جدید تابلو فرمان فرمودند:
حد فاصل سالهای 88 تا 93 با رشد ناگهانی و غیر قابل مهار صنعت ساختمان ، متاسفانه شاهد سونامی در صنعت آسانسور کشور بودیم که منجر به ایجاد کمپانی هایی شد که فاقد صلاحیت های لازم هستند و تبعات عدم بستر سازی مناسب در این زمینه را میتوان در پروژه هایی مانند مسکن مهر به وضوح دید.
ایشان افزودند، مطابق آمار ثبت شده در سازمان ملی استاندارد، سالانه تعداد بیست هزار دستگاه آسانسور نصب و راه اندازی میشوند و قریب به شست هزار دستگاه تابلو فرمان آسانسور در کشور ، تولید میشود.
با توجه به آمارهای موجود در زمینه حوادث منجر به جرح و فوت در صنعت آسانسور و پله برقی، نیاز به نگارش و تدوین استاندارد ملی در زمینه قطعات آسانسور به شدت احساس میشود.
کارگروه استاندارد تابلو فرمان، از سال 89 آغاز به کار نموده است و نظر به بروز شدن استانداردهای جهانی و سرعت چشمگیر رشد تکنولوژی ، دائما در حال بروز کردن استاندادرهای مربوطه هستیم.
به عنوان نمونه، قوانین مربوط به سیستم های بدون موتورخانه و یا سیستم هایی از بلت belt بجای سیم بکسل استفاده میکنند.

برای اطلاعات بیشتر می توانید به تماشای این ویدیو بنشینید.

لذا استاندارد تابلوهای فرمان تدوین شده اما هنوز بصورت ویرایش ملی درنیامده است.
آخرین قانون اجباری مربوط به تابلوهای فرمان، پیوست 6 ج استاندارد ملی است که مورد استقبال سازندگان معتبر تابلوهای فرمان فرار گرفته که شرکت “انفورماتیک” بعنوان آزمایشگاه تست نوعی و شرکت “معیار گستر صدر” بعنوان مرجع نمونه برداری از طرف سازمان ملی استاندارد ،برگزیده شده اند.

همکاران میتوانند با مراجعه به آدرس اینترنتی:
http://lift.isiri.gov.ir/Home/ValidControlPanelProducers
لیست تولیدکنندگان تابلو فرمان معتبر سازمان ملی استاندارد را مشاهده نمایند.

سایر مدارات تابلوهای فرمان نیز، در آینده نزدیک قابلیت تست و اخذ گواهینامه استاندرد را خواهند داشت.
مبنای تمامی مراحل تست تابلوهای فرمان] استاندارد EN81است.
امیدوارم که کارگروههای استاندارد پاراشوت،گاورنر و تابلو فرمان، برای نگارش و تدوین قوانینی مانند UCM ، همفکری بیشتری داشته باشند.
دبیر کارگروه استاندارد تابلو فرمان در بخش پایانی صحبت های خود افزود، تجربه شش ساله این کارگروه نشان داد که ما نیازمند اختراع دوباره چرخ نیستیم و باید از تجربه کمپانی های جهانی که در این زمینه پیشرو هستند استفاده کنیم تا شاهد ارتقاء سطح علمی کشور و بومی سازی تکنولوژی باشیم.
دراین کارگروه ، به تفسیر قانون نیز پرداخته میشود، مثلا اینکه چرا نمیتوان در سیستم های
Pre Opening”” فقط از یک رله استفاده کرد؟

photo 2017 03 08 08 20 22 - جلسه معرفی، بررسی و انتخاب مرجع صدور استاندارد برای تولید کنندگان قطعات آسانسور و پله برقی

در تمام کشورهای دنیا، داشتن استاندارد CE نشان دهنده کیفیت قطعات تولید شده و قدرت اجرایی کمپانی های آسانسور است، حال آنکه در کشور ما عموما قاعده بر این است که سازندگان ساختمان، با شرکت های فروش و نصب آسانسور، قراردادی را امضا نموده و با توجه به اینکه بصورت معمول، قیمت اجناس نسبت به کیفیت آنها ارجحیت دارد، در صورت وجود رضایت نهایی برای سازندگان ساختمان، مجددا اقدام به همکاری های بزرگتر مینمایند و معمولا معیار سنجش کیفی دقیقی برای قطعات و شرکت ها وجود ندارد.
در حقیقت ، تابلوهای فرمان، راهگشای سایر قطعات برای اخذ مجوزها و استانداردهای لازم خواهند بود.

  • در ادامه ، جناب آقای مهندس سخاوت ، مهمترین دستاوردهای استاندارد سازی را اینگونه برشمردند:
  • مانع از فرآیند کپی برداری خواهد شد
  • مانع برداشت و تفسیر غلط از قانون خواهد شد
  • تفکیک تولیدات نامرغوب از تولیدات با کیفیت بالا

پایان بخش این جلسه، معرفی “انستیتو آسانسور هلند” به عنوان مرجع نگارش و صدور گواهی استاندارد آسانسور و پله برقی در سرتاسر جهان ،توسط آقای امامی راد بود.
ایشان اشاره کردند :
“انستیتو آسانسور هلند” تنها مرکز صدور گواهی استاندارد در سرتاسر جهان است که بصورت 100٪ به صنعت آسانسور و پله برقی اختصاص داده شده است ، در حالی که مراجع دیگر مانند TUV شامل بخش های بیشتری هستند اما بخش آسانسور شان بسیار کوچکتر از “انستیتو آسانسور هلند” محسوب میشود.
در سال 1933 تاسیس شده و بیش از 80 سال تجربه در صنعت آسانسور و پله برقی دارد.
دفتر مرکزی در شهر آمستردام هلند است و دارای 200 کارمند است که 135 نفر از آنها را بازرسان (تحصیلکرده در سطوح بالا) تشکیل میدهند.
اعتبار این انستیتو توسط موسسه استاندارد ملی آمریکا صادر شده و و هموار نمودن راه ارتقاء ایمنی در آسانسور و پله برقی و افزایش دانش تخصصی کیفیت در آسانسورو پله برقی در سراسر جهان، جزء ماموریت های اصلی این موسسه محسوب میشود.
بخشی از بیانیه ترجمه شده این کمپانی به شرح زیر است:
ماموریت ما ، تلاش برای به اشتراک گذاشتن دانش با دیگر کشورهاست تا همه با هم صنعت آسانسور و پله برقی را کمی امن تر کنیم.
همچنین از سال 2012 هفته سوم نوامبر هر سال را “هفته آگاهی و ایمنی” نامگذاری کرده اند و کلاس های آموزشی رایگان برای بهره برداران آسانسور و پله برقی ، بخصوص کودکان و افراد خردسال ، برگزار میکنند.
” در ماه جولای سال 2016″ تفاهم نامه همکاری بین این انستیتو و دانشگاه علم و کاربردی کوشا (UAST) در زمینه دوره های آموزشی امضاء شده و اولین دوره برگزاری این کلاس ها نیز با حضور اساتید هلندی در اردیبهشت سال 96 در محل دانشگاه کوشا واقع در تهرانسر برگزار خواهد شد و با توجه به هزینه کم این دوره ، با استقبال بی نظیری مواجه شده است.
در انتهای دوره نیز، گواهی آموزش استاندارد، از هلند صادر خواهد شد.

علاقمندان به ثبت نام میتوانند با شماره تلفن 02144540595 تماس حاصل فرمایند.

همچنین، این انستیتو در سراسر جهان گواهینامه صادر میکند.
کمپانی های مطرح جهانی مانند، اتیس ، شیندلر ، میتسوبیشی ، تیسن کروپ ، کلمان، کانه ، ویتور و بسیاری برندهای معتبر دیگر ، مدرک استاندارد خود را از این موسسه دریافت نموده اند.
همچنین در ایران ، کمپانی های سازنده تابلو فرمان، در این زمینه نیز پیشرو بوده اند مانند:
پار کنترل، آریان آسانسور و آرمان فراز
در بین شرکت های فروش و نصب آسانسور، شرکت صبا آسانبر در این زمینه پیشرو بوده است.
مهمترین بخش این انستیتو این است که از زمان ثبت قرارداد تا پایان پروسه صدور گواهی استاندارد، آموزش ها و مشاوره های رایگان در اختیار سازندگان قطعات قرار میدهند و قوانین EN را برای مشتریان، بدرستی تفسیر میکنند ، چرا که این قوانین را خودشان نگاشته اند.
تقریبا تمام استاندارد های صنعت آسانسور و پله برقی در جهان، توسط این انستیتو نگارش شده است.
برای تمام قطعات ایمنی مانند: تجهیزات ایمنی اعم از قفل های درب طبقات و کابین، درب های مقاوم در برابر آتش، گاورنر، بافر و پاراشوت
و تمام قطعات الکترونیکی مانند PCB و برد اصلی، گواهی استاندارد صادر میکنند.
آقای مهندس امامی راد در پایان اشاره کردند، بهترین شریک تجاری، شخص یا گروهی است که بتواند بستر صادرات محصولات را فراهم نماید. از این رو انستیتو آسانسور هلند، بهترین شریک تجاری سازندگان قطعات مرغوب در ایران است که میتواند باعث صادرات محصولات به سرتاسر آسیا، اروپا و شمال امریکا شود.
در پایان، جناب آقای مهندس سخاوت به تمامی سازندگان قطعات آسانسور که عضو انجمن صنفی تولیدکنندگان قطعات آسانسورو پله برقی هستند توصیه کردند تا برای همکاری با این انستیتو بصورت گروهی اقدام نموده تا بتوانیم با هزینه های کمتر و بصورت گروهی، قراردادی را با این انستیتو منعقد نماییم.
علاقه مندان میتوانند از طریق تلفن 44607998 021 و یا با مراجعه حضوری به آدرس : تهران، اتوبان همت غرب، سردار جنگل شمال، بلوار مخبری پلاک 107 واحد 3
و یا با ارسال فکس، برای مشارکت در این طرح، اقدام نمایند.
وب سایت آسانسور دات آی آر (asansor.ir) برای تمام کسانیکه در جهت ارتقاء سطح کیفی محصولات تولیدی در ایران عزیز تلاش میکنند، آرزوی توفیق روز افزون دارد.

معرفی انجمن تولیدکنندگان قطعات آسانسور و پله برقی

انجمن صنفی تولیدکنندگان قطعات آسانسورو پله برقی، در راستای اجرای ماده 131 قانون کار جمهوری اسلامی ایران و به منظور حفظ حقوق و منافع مشروع و قانونی و بهبـــــود وضع اقتصادی کارفـــرمایان انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنـندگان قطعات آسانسور و پله برقی شهر تهران در تاریخ 85/08/09 به شماره 7 ـ 2/3 ـ 294 در اداره کل تعاون، کار و رفاه اموراجتماعی استان تهران به ثبت رسید.
انجمن تولیدکنندگان قطعات آسانسور و پله برقی تمام کوشش خود را جهت پیشـبرد اهداف سودمند برای تولید کنندگان صنف آسانسور و پله برقی به کار می گیرد و امید است در رایزنی با سازمانها و نهادهای مسئول و دریافت نظر کارشناسان و همچنین یاری گرفتن از افراد صاحبنظر و با تجربه بخصـوص از میان اعضاء محترم به سمت پیشرفت صنعت آسانسور و پله برقی گام های موثری بردارد.

اهداف انجمن

  • تلاش در گردهمایی اعضاء تولیدکننده و همگرایی آنان
  • حمایت از تولیدات داخلی از طریق جذب منابع و تسهیلات دولتی و تدوین قوانین حمایتی
  • ایجاد آزمایشگاههای لازم برای تست و کنترل کیفیت تولیدات داخلی و قطعات خارجی و وارداتی
  • تلاش در راستای تدوین استاندارد تولید قطعات
  • تلاش برای اخذ استانداردها و تاییدیه های لازم داخلی و خارجی
  • ارتقاء کیفیت محصولات اعضاء با در اختیار گذاشتن منابع علمی لازم
  • ایجاد شهرک صنعتی مستقل تولید کنندگان آسانسور و قطعات مربوطه
  • تلاش و برنامه ریزی در خصوص جذب منابع مالی لازم از طریق بانکهای داخلی خارجی برای گسترش و بهبود کیفیت محصولات تولیدی اعضاء
  • تاسیس بانک اطلاعاتی در زمینه تولیدات داخلی
  • تلاش در راستای ایجاد فضای مناسب جهت همکاری و رقابت سالم و منصفانه بین اعضا
  • تشکیل شرکتهای تولیدی و سرمایه گذاری ، چاپ نشریه تخصصی و ایجاد واحدهای آموزشی با سرمایه گذاری اعضاء به منظور کسب منافع برای اعضاء( سرمایه گذاران )
  • اطلاع رسانی از طریق نشریه انجمن و سایر نشریات مرتبط و نشر کتب و بروشورهای تخصصی
  • حمایت از تولید کننده در ارتباط با هزینه های استاندارد
  • به روز کردن دانش فنی برای ورود به بازارهای جهانی
  • سوق دادن تولید کننده به سمت کیفیت و تشویق صادرات
  • ایجاد عامل تشویق مادی و معنوی برای تولید کننده

photo 2017 03 08 08 20 27 - جلسه معرفی، بررسی و انتخاب مرجع صدور استاندارد برای تولید کنندگان قطعات آسانسور و پله برقی

آیا این مطلب مفید بود؟

میانگین امتیازات / 5.

No votes so far! Be the first to rate this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *