خانه مقالات آسانسور آیا کابین آسانسور امن است؟

آیا کابین آسانسور امن است؟

img empty - آیا کابین آسانسور امن است؟

یک سوال قدیمی اما مهم؛
آیا کابین آسانسور امن است؟
شما چند بار در روز قدم در کابین آسانسور می‏گذارید؟ شاید فقط یک بار، شاید هم 10 یا 20 بار شاید هم بیشتر!، اما به ندرت پیش می آید که در طول روز با همه دغدغه ها و ذهن شلوغ خود به سیستم پیچیده آسانسوری که بر آن سوارید بیندیشید.
سیستم های پیچیده الکترومکانیکی که اگر درباره آنها بدانید بیش از پیش به امنیت کابینی که بر آن سوارید پی خواهید برد.
به اندازه بیش از 500 متر بالاتر از سطح زمین، اما به تنها چیزی که فکر نمی کنید همین است، هر کسی به فکر اهداف خودش است و مسافران کابین آسانسور فقط دوست دارند زودتر به مقصدشان برسند اما چه اتفاقی رخ می دهد که هیچکس نگران نرسیدن به مقصدش نیست؟!
امنیت، این فاکتور مهمی است که هزاران صنعتگر ماهر و توانمند در سراسر جهان را به خود مشغول کرده تا کاری کند که یک شهروند داخل کابین آسانسور به زندگی فکر کند نه به مرگ!
بگذارید با کابل آغاز کنیم، در قرن نوزده میلادی طنابهای نگهدارنده کابین بالابر یک کابوس بودند، هیچکس به آنها اطمینان نداشت و هر حادثه ای بدون هیچ تحقیقی بر دوش تولید کنندگان طنابهای مخصوص آسانسور قرار می گرفت اما کم کم این نقطه ضعف در صنعت آسانسور به یک برگ برنده برای تامین امنیت تبدیل شد.
در بسیاری از تولیدات آمریکایی، ژاپنی و چینی (سفارش درجه یک) استاندارد روی طناب و کابل کابین آسانسر 12 است و این بدان معنا است که طبق یک تعریف سنتی این آسانسور می تواند معادل 12 فرد به طور میانگین 110 کیلوگرمی را منتقل کند، این یعنی بالا و پایین بردن یک اتومبیل شاسی بلند با سرعت مدیریت شده!
در حادثه یازده سپتامبر پس از برخورد یک هواپیما، فراموش نکنید یک هواپیما به پیکره برجهای دوقلو تنها چیزی که از کابین آسانسور سالم باقی مانده بود کابل اصلی نگهدارنده بود و کمپانی تولید کننده آن به همین خاطر تصمیم گرفت برای کارکنانش جشن بگیرد و به آنها پاداش دهد.
این کابلها دیگر نقطه ضعف صنعت آسانسور به حساب نمی آیند بلکه به برگ برنده در این صنعت تبدیل شده اند.
البته مهندسین آسانسور نگرانی های خاص خود را دارند و دغدغه آنها تنها در طنابها و کابل خلاصه نمی شود، سیستمهای پنهان و پیدای الکترونیکی، سیستم های قرقره و امنیتی، دوربینها، درب، لولاها، سیستم مهار حرارتی، سنسورها و دیگر بخشها نیز به همان اندازه اهمیت دارند که کابلها و هر کدام از این بخشها می توانند به جای آنکه یک نقطه ضعف باشند یک برگ برنده محسوب گردند.
هر آسانسور با توجه به مقایس جهانی و قوانین بین المللی دو تا چهار سیستم پیشرفته ترمز و قطع برق دارد و قرار نیست با اولین ناهنجاری الکترونیکی یا مکانیکی همه چیز در کسری از ثانیه به یک کابوس بی بازگشت تبدیل شود.
پس فراموش نکنیم که کابین آسانسور، کابین مرگ نیست و این روزها امنیت بدیهی ترین و مهم ترین فاکتور در جهان صنعت به شمار می رود.

آیا این مطلب مفید بود؟

میانگین امتیازات / 5.

No votes so far! Be the first to rate this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *