خانه مقالات آسانسور تابلو فرمان آسانسور

تابلو فرمان آسانسور

img empty - تابلو فرمان آسانسور

بررسی قطعات مختلف در آسانسور و مجموعه نرم افزاری و سخت افزاری یک بالابر پیشرفته معمولا کارشناس را به سمت قطعات دستور دهنده و پردازش کننده سوق می دهد چرا که به طور طبیعی اهمیت قطعات هوشمند و تصمیم گیرنده در یک مجموعه بیش از سایر قطعات است.
در این میان تابلوفرمان در کنار قطعات مهمی چون پاراشوت، گاورنر و ریلهایی که روز به روز بر درجه غنی سازی و تزریق کربن آنها افزوده می شود یکی از مهمترین قطعات هوشمند آسانسور به حساب می آید.
در کنترل رله‌ای یا میکروپروسسوری باید از کنتاکتورهای متناسب با قدرت موتور استفاده شود و تابلوهای میکروپروسسوری افزون بر کنترل ایمنی به وسیله مدارهای از کنترل سخت‌افزاری نیز برای نظارت بر عملکرد میکروپروسسور بهره‌مند گشت. تابلو فرمان از نوع میکروپروسسوری به طورمثال رله‌های (آی سی) مناسب برای تشخیص باز یا بسته بودن درب و همچنین قفل آن و تحریک کنتاکتورهای اصلی، تعبیه سخت افزار مناسب برای کنترل حرکت آسانسور در طبقات، و قرار دادن سخت‌افزار موازی با عملکرد در حالت استفاده تعمیرکار سیستم برای افزایش میزان ایمنی در نظر گرفته می شود.
اصولاً در تابلوهای میکروپروسسوری تابلو تحت شرایط خرابی و اعلام ایراد در سیستم، میکرو پروسسور از نظر کیفی کنترل شده و جهت کنترل آسانسور نصب می‌گردد این کار به معنای اعمال ایمنی مضاعف در همه حالت‌هاست. میکرو پروسسور یک واحد پردازشگر مرکزی است که بر روی یک چیپ یا تراشه واقع شده است. اگر تمام قطعاتی که برای ساخت یک میکرو کامپیوتر به کار می روند را فشرده و در یک تراشه سیلیکونی جمع کنیم این تراشه را میکرو کنترلر می نامند.
شایان ذکر است که Texas Instrument اولین سازنده میکرو کنترلر با نام تجاری TMS 1000 بود که در زمان خود برای توانایی های زیادش سریعا روند جایگزین برتر برای میکروپروسسور را آغاز کرد.
درحقیقت اکثر تابلو فرمانهای آسانسور ساخت ایران میکرو کامپیوتری هستند و به اشتباه میکروپروسسوری نام میگیرند اما باید بدانیم که دوره میکرو کامپیوتر ها سالهاست که محدود شده و جایگاه خود را به میکرو کنترلرها داده است.
به طور کلی و برای آن که تعریفی دقیق اما عمومی از تابلو فرمان داشته باشیم باید گفت تابلو فرمان به قسمتي از آسانسور گفته ميشود كه در موتورخانه جاي داشته و وظيفه آن كنترل كامل آسانسور است كه نقش بسزايي را در ارتباط بين اجزای تشكيل دهنده يك آسانسور به عهده دارد.
تابلو فرمان به سه دسته تقسيم ميشوند:
– تابلو فرمان ميكروپروسسور كه در آسانسورهاي دو سرعته مورد استفاده قرار ميگيرد.
– تابلو فرمان ميكروپروسسور به همراه درايو كنترل سرعت كه در آسانسورهاي يك سرعته مورد استفاده قرار ميگيرد.
– تابلوفرمان با سيستم خروج اضطراري يا نجات اضطراري كه درهنگام قطع برق باعث مي شود كابين به نزديكترين طبقه آمده و در طول مسير توقف نداشته باشد.
تابلو فرمان میکروپرسسوری قابل استفاده با دربهاي لولائي ساده، نيمه اتوماتيك و تمام اتوماتيك است و از این حیث بازار هدف خوبی را در اختیار داشته و دارد. از طرفی تنظيم پارامترهاي اساسي توسط ديپ سوئيچهاي برد اصلي از قبيل طبقه – پارك – زمان استارت مجدد – انتخاب مانور . غیره از مزایای این نوع از تابلو فرمان خواهد بود.
اما با نگاهی به تازه ترین مقالات علمی در این زمینه مشخص می شود که تابلو فرمان در صنعت بالابر و پله برقی به معنای واقعی همیشه یک قطعه به روز شده و در حال پیشرفت است.
در کشور آلمان به سال 2005 نمایشگاه تخصصی فقط در همین زمینه برگزار شد و این یک موفقیت بزرگ در صنعت آسانسور به شمار می رفت. آلمان مدتهاست که با تولید و صادرات این قطعه حساس و هوشمند به یکی از قطبهای جدی در این عرصه تبیدل شده است از طرفی کشورهایی چون اتریش، چین و آمریکا با بازتولید و مونتاژ این قطعه تاثیرگذار در صنعت آسانسور رقابتی جدی را ژرمنها را آغاز کرده اند.

آیا این مطلب مفید بود؟

میانگین امتیازات / 5.

No votes so far! Be the first to rate this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *