خانه مقالات آسانسور سیستم کابل آسانسور

سیستم کابل آسانسور

img empty - سیستم کابل آسانسور

معروف ترین سیستم طراحی آسانسور از نوع کابلی می باشد . در این مدل از آسانسور ها ، کابین توسط طناب های فولادی کششی به سمت بالا یا پایین حرکت می کند .
این کابل ها از یک طرف به کابین آسانسور متصل و به دور یک چرخ قرقره چرخیده اند . چرخ قرقره ، یک قرقره با شیارهایی در لبه های آن می باشد . چرخ قرقره ، کابل های آسانسور را نگه داشته و بنابراین زمانی که شما چرخ قرقره را می چرخانید ، کابل ها نیز حرکت می کنند.
چرخ قرقره به یک موتور الکتریکی متصل است. هنگامی که موتور به یک سمت می چرخد، چرخ قرقره آسانسور را بالا می برد و هنگامی که موتور به سمت دیگر می چرخد، چرخ قرقره آسانسور را پایین می برد . در آسانسورهای گیرلس، موتور به طور مستقیم باعث چرخش چرخ قرقره می شود .
به طور معمول، چرخ قرقره، موتور و سیستم کنترل همه در یک اتاق ماشین یا موتورخانه در قسمت بالای چاله آسانسور قرار گرفته اند.
کابل های بالا برنده کابین آسانسور نیز به وزنه تعادل متصل شده اند که در قسمت دیگر چاله قرار گرفته اند . وزنه تعادل دارای وزنی در حدود وزن کابین هنگامی که 40 درصد ظرفیت آن پر شده باشد ، می باشد.
به عبارت دیگر، هنگامی که کابین در حدود40 درصد ظرفیت آن پر شده باشد، وزنه تعادل و کابین کاملا متعادل می شوند.
هدف از ایجاد این تعادل ، حفظ مصرف انرژی می باشد . با بارهای برابر در هر دو طرف چرخ قرقره، تنها به نیروی کمی برای برهم زدن این تعادل مورد نیاز است . به عبارت دیگر، این تعادل یک سطح ثابت انرژی پتانسیل را در سیستم حفظ می کند. با استفاده از انرژی پتانسیل کابین آسانسور (که به کابین اجازه فرود می دهد ) ، انرژی پتانسیل وزنه (وزنه به سمت بالای چاله حرکت می کند) تشکیل می شود . همین فرایند در جهت معکوس ، زمانی که آسانسور بالا می رود نیز اتفاق می افتد . این سیستم درست مثل یک الاکلنگ عمل می کند که در آن واحد دو کودک هم وزن در دوسمت آن بازی می کنند .
کابین آسانسور و وزنه تعادل هر دو بر روی ریل های راهنمای دو طرف چاله آسانسور قرار گرفته اند . ریل ها از ایجاد نوسانات اضافی به سمت جلو یا عقب در وزنه تعادل و کابین جلو گیری می کنند و همچنین از سیستم ایمنی برای متوقف کردن کابین در مواقع اضطراری استفاده می کنند.
آسانسور های کابلی بسیار متنوع تر و همچنین کارآمد تر از آسانسور های هیدرولیکی می باشند. همچنین به طور معمول، آنها دارای سیستم های ایمنی بیشتری هستند.

آیا این مطلب مفید بود؟

میانگین امتیازات / 5.

No votes so far! Be the first to rate this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *