خانه مقالات آسانسور ماشین آلات داخل موتورخانه

ماشین آلات داخل موتورخانه

۰
ماشین آلات داخل موتورخانه -
۰
(۰)

وقتی که سیستم محرکه آسانسور و تجهیزات مربوطه در موتورخانه قرار دارند ، موتورخانه باید شامل دیوارهای صلب ، سقف ، کف ، در و یا دریچه افقی باشد .
موتورخانه نباید برای مواردی به غیر از آسانسور استفاده شود و نباید شامل کانال ، کابل یا وسایلی جز وسایل آسانسور باشد.
به هر در موتورخانه های می تواند موارد زیر وجود داشته باشد :
الف – ماشین آلات برای آسانسور های خدماتی و پلکان برقی ؛
ب – تجهیزات تهویه مطبوع یا حرارتی مربوط به این فضاها ، به جز سیستم های گرمایش با بخار و تاسیسات گرمایش آب با فشار بالا؛
پ – حسگر های آتش یاسیستم اطفا حریق ، با دمای عملکرد بالا ، مناسب برای تجهیزات برقی ، پایداردر دوره زمانی معین و محافظت شده به طور مناسب در برابر ضربات اتفاقی .
فلکه کششی می تواند تحت شرایط زیر در چاه نصب شود :
الف – انجام آزمون ها ، آزمایش ها و عملیات نگهداری ، از موتورخانه ممکن باشد ؛
ب – سوراخ های بین موتورخانه و چاه تا حد امکان کوچک باشد .
پایداری مکانیکی ، کف موتورخانه
موتورخانه باید به شکلی ساخته شود که در برابر نیروها و بارهای وارده مقاوم باشد و از مواد بادوامی که گرد و غبار ایجاد ننماید ، ساخته شود .
کف ( های) موتورخانه باید از مصالح غیر لغزنده مانند بتن ماله کشی شده یا ورق آج دار باشد .
ابعاد
ابعاد موتورخانه باید به گونه ای باشد که امکان دسترسی آسان و ایمن به تجهیزات داخل آن به ویزه تجهیزات برقی را فراهم کند .
حداقل ارتفاع مفید فضا های کاری ۸/۱ متر با رواداری ۵ سانتی متر می باشد و همچنین موارد زیر می باید تامین گردند :
الف – فضای افقی باز ( مفید ) در جلوی تابلو های فرمان و تابلو های برق.
این فضا به صورت زیر تعریف می شود :
۱ – عمق ؛ یعنی فاصله اندازه گیری شده از سطح بیرونی تابلو های فرمان و برق ، حداقل ۷/۰ متر ( بارواداری ۵ سانتی متر) ؛
۲ – عرض ؛۵/۰ متر یا عرض کامل تابلو فرمان یا تابلو ی برق آسانسور ، هر کدام که بزرگتر باشد.
ب – فضای افقی باز ( مفید) با حداقل ابعاد ۶/۰ متر × ۵ /۰ متر برای نگهداری و بازرسی قطعات متحرک در نقاطی که ضروری است و در صورت نیاز عملکرد اضطراری دستی از آنجا صورت میگیرد .
در صورتی که سایر قطعات متحرک موجود در موتورخانه که به هر شکل در فضای کاری می باشند ، دارای حفاظ ایمن قابل باز کردن باشند ، می توان حداقل ابعاد فضاهای سرویس قطعات متحرک را از ۵/۰ × ۶/۰ متر به ۳/۰ × ۳/۰ متر کاهش داد.
ارتفاع مفید محل های رفت و آمد نباید کمتر از ۸ /۱ متر با رواداری ۵ سانتی متر باشد .
عرض راه های دسترسی به فضاهای باز ( مفید) باید حداقل دارای پهنای ۵/۰ متر ( بارواداری ۱۰ سانتی متر) باشد . این مقدار در جاهایی که قطعات متحرک وجود ندارد تا ۴/۰ متر ( با رواداری ۱۰ سانتی متر) قابل کاهش می باشد .
در صورتی که عرض معبر راه های دسترسی به فضا های سرویس قطعات متحرک به علت وجود گاورنر یا نفوذ قسمتی از شاسی سیستم محرکه کاهش یافته باشد و گاورنر و این قسمت از شاسی ارتفاعی کمتر از ۵/۰ متر و عمقی کمتر از ۳۵/۰ متر داشته باشند به گونه ای که به راحتی امکان عبور از روی آن میسر باشد می توان مشروط به پوشش مناسب گوشه های تیز شاسی موجود در مسیر و همچنین وجود حفاظ ایمن با ارتفاع کمتر از ۵/۰ متر برای گاورنر و سایر قطعات متحرک واقع در کنار این معبر ، مورد را بلامانع دانست .
ارتفاع مفید محل های رفت آمد از زیر تیر سقف سازه مربوطه تا کف فضای دسترسی اندازه گیری می شود .
فاصله عمودی باز(مفید) بالای قطعات چرخنده سیستم محرکه بــاید حداقل ۳ /۰ متر باشد .
در صورتیکه کف مــوتورخانه دارای تعدادی سطوح با اختلاف تراز بـــیشتر از ۵/۰ متر باشد ، لازم است راه پله یا نردبان داشته باشد و اگر ارتفاع سکو بیش از ۷/۰ متر باشد باید برای سطوح فوق نرده محافظ ( نرده به ارتفاع حداقل ۷/۰ متر) نیز در نظر گرفته شود .
تــورفتگی هایی به ارتفاع بیش از ۵/۰ متر و عرض کمتر از ۵/۰ متر و همچنین هر نوع کانالی درکف موتورخانه باید پوشیده شود .
درها و دریچه ها ی افقی
عرض در های دسترسی حداقل ۶/۰ متر و ارتفاع آنها باید حداقل ۸ / ۱ متر با رواداری ۵ سانتی متر باشد .
ابعاد مفید دریچه های افقی ورودی برای عبور افراد باید حداقل
۸/۰ متر × ۸/ ۰ متر باشد و مجهز به مکانیزم متعادل کننده باشند( برای سهولت باز کردن باید دریچه های افقی دارای سیستم متعادل ساز باشد) . تمام دریچه های افقی دسترسی در هنگام بسته بودن، باید بتوانند وزن دو نفر با مقدار هر یک ۱۰۰۰ نیوتن را که به سطحی معادل ۲/ ۰ متر × ۲/۰ متر در هر قسمتی وارد می شود؛ بدون تغییر شکل دائمی تحمل کنند .
دریچه های افقی ورودی نباید رو به پایین باز شوند مگر آنکه به نردبان جمع شو وصل شوند . لولا ها ( در صورت وجود ) نباید امکان از جا درآمدن داشته باشند .
باید پیش بینی ها ی لازم برای جلوگیری از سقوط افراد ( مانند نصب نرده یا حفاظ ) در زمان باز بودن دریچه اتخاذ گردد .
درها و دریچه های ورودی افقی باید مجهز به قفل هایی باشند که با کلید باز شوند و بتوان بدون کلید از داخل موتورخانه آن هارا باز نمود .
دریچه هایی افقی که فقط جهت دسترسی به تجهیزات مورد استفاده قرار می گیرند ، تنها از داخل موتورخانه می توانند قفل شوند.
سایر باز شوها
ابـــعاد سوراخ ها ی سقف چاه و کف اتاق بایــد تا حد امکان کاهش یابند.
بمنظور برطرف نمودن خطر سقوط اشیاء از محل های باز بالا ی چاه آسانسور و همچنین سوراخ های کابل های برق ، باید از غلاف ها یا لبه هایی استفاده نمود که برآمدگی آنها از کف تمام شده یا بالای چاه حداقل ۵۰ میلیمتر باشد .
تهویه
موتورخانه باید از تهویه مناسب برخوردار باشد. در صورتی که تهویه چاه آسانسور باید از طریق موتور خانه انجام شود . این مسئله باید در نظر گرفته شود . هوای نامطبوع از دیگر بخش های ساختمان نباید مستقیماً به موتورخانه وارد شود . همچنین موتورها و تجهیزات و نیز کابلهای برقی باید در برابر گرد و غبار ، بخارهای مضر و رطوبت محافظت شوند .
روشنایی و پریز ها
موتورخانه باید دارای روشنایی برقی نصب شده بطور دائم با شدت حداقل ۲۰۰ لوکس در تراز کف اتاق باشد.
باید کلیدی در داخل و نزدیک به نقطه (نقاط) دسترسی و در ارتفاع مناسب ، روشنایی این فضا را قطع و وصل کند.

امتیاز شما به این مطلب چند است؟

میانگین امتیازات ۰ / ۵. تعداد امتیازات ۰

امتیازی داده نشده. اولین نفر باشید که امتیاز می دهید

مطالب مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر در آسانسور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بخوانید

اولین آسانسور خورشیدی جهان

۳.۵ (۲) شرکت یونان…