خانه مقالات آسانسور چه عواملی باعث تولید یک آسانسور دوستار محیط زیست و سبز می شود ؟

چه عواملی باعث تولید یک آسانسور دوستار محیط زیست و سبز می شود ؟

img empty - چه عواملی باعث تولید یک آسانسور دوستار محیط زیست و سبز می شود ؟

در زمان های بسیار قبل حدود 236 سال قبل از میلاد، ارشمیدس قرقره معروف خود را به بالای یک جعبه چوبی بزرگ برد و به آن متصل کرد و شروع به کشیدن آن کرد. این آزمایش اولین پیروزی در اکتشاف آسانسور محسوب شد. آسانسور های دوستار محیط زیست و سبز جدید نمونه ای از آسانسور های بسیار قدیمی که توسط نیروی انسان کار می کردند، می باشند.
برخی از مهندسین پروژه های ساختمانی و عمران میزان مصرف انرژی جهانی برای هر ساختمان را حدود 40 درصد تخمین می زنند که آسانسورها در حدود 2٪ تا 10٪ از مصرف انرژی ساختمان را تشکیل می دهند . تولید کنندگان پیشرو آسانسور همواره سعی در پایین آوردن این درصد های مصرف انرژی دارند.
چه عواملی باعث تولید یک آسانسور دوستار محیط زیست و سبز می شود ؟ مصرف انرژی مهمترین عامل می باشد همچنین مواد سازنده، مراحل و فن آوری های تولید یک سیستم آسانسور ، نحوه انتخاب رنگ و طراحی داخلی کابین ، نوع و جنس کف کابین ، شاسی های کنترل ، روشنایی و سیستم های تهویه مطبوع HVAC نیز از عواملی می باشند که بایستی در نظر گرفته شوند. این عناصر همگی می توانند تعیین کننده امتیاز نهایی یک ساختمان برای LEEDaccreditation توسط شورای ساختمان های سبز ایالات متحده باشند . در اینجا یک تصویر کلی از چگونگی تولید این عوامل و عناصر توسط سازندگان بزرگ و معتبر آسانسور شرح داده می شود.
تکنولوژی آسانسور های بدون موتور خانه
این تکنولوژی آسانسور های بدون موتور خانه(MRL)در اواسط سال های 1990معرفی شد که پس از الکتریکی شدن آسانسورها در حدود یک قرن پیش ،خود یکی از بزرگترین پیشرفت ها در این صنعت محسوب می شد. حذف موتورخانه در قسمت بالایی چاهک آسانسور هم باعث صرفه جویی در هزینه ها و فضا شد . ترکیب آسانسور های بدون موتورخانه به همراه سیستم کششی گیرلس ، در برخی موارد می تواند 80٪ کمتر از آسانسورهای هیدرولیک انرژی مصرف کند، همچنین با این ترکیب می توان از بکار بردن آسانسور های هیدرولیکی که دردسر های سیلندر های پر از روغن هیدرولیک در زیر زمین که باعث صدمه زدن به محیط زیست می شوند جلوگیری کرد.
شرکت KONE ( Moline,IL) اولین آسانسور MRL را به بازار عرضه کرد و تعداد سهام زیادی را به این فن آوری تعلق داد که این امر باعث قطع تولید آسانسورهای هیدرولیک توسط این شرکت شد. طراحی آسانسور MRL مدل EcoSpace دارای اصطکاک کم، بخش های گیرلس که مانع سایش شده وباعث کاهش 50%در مصرف انرژی نسبت به سیستم های گیربکس دار می شود . سیستم آسانسور بدون موتورخانه ساخت کمپانی اوتیس (فارمینگتون، CT)، به نام سیستم Gen2، برای ذخیره انرژی در طیف وسیعی از ساختمان های مختلف در ارتفاع های متفاوت طراحی شده است.
درایوهای احیا کننده
آسانسور های سبز نه تنها باعث کاهش در مصرف انرژی می شوند – برخی از آنها بازدهی در عملکرد بالایی دارند. سیستم های درایو احیا کننده ، انرژی را که طور معمول به صورت گرما تلف می شود احیا کرده و آن را دوباره به چرخه سیستم الکتریکی ساختمان برمی گردانند. نه تنها این تکنولوژی به تولید برق برای روشنایی و تهویه مطبوع می پردازد، همچنین موجب صرفه جویی در هزینه ها به علت عدم نیاز به ساخت موتورخانه نیز می شود. درایوهای احیا کننده مصرف برق را در زمان اوج مصرف کاهش می دهند. بسیاری از تولید کنندگان بزرگ در صنعت آسانسور از این تکنولوژی بهره می برند.
ویژگی های کنترل آسانسور
این یک قانون فیزیک است: حرکت آسانسور بدون سرنشین یا تعداد کم از مسافرین به علت اختلاف وزن بین آسانسور و وزنه تعادل آن، نیاز به صرف انرژی بیشتری نسبت به آسانسور های پر از سرنشین دارند. یک هدف اصلی از فن آوری آسانسورهای سبز کنترل ترافیک دقیق، مدیریت روشنایی داخلی و دیگر عوامل مصرف انرژی است.
در کمپانی شیندلر (Morristown، NJ)، سیستم هایی دارای گزینه ای که به کنترل انرژی در حالت (ECO) می پردازند بوده و مجهز به سوئیچ هایی میباشند که آسانسور را در صورت استفاده نشدن به حالت standby می برند. اگر زمان انتظار بیش از حد طولانی شود، سیستم کابین های اضافی را برای پاسخگویی فعال می کند. کمپانی THYSSENKRUPP (ممفیس، TN) نظر خود را اینگونه بیان می کند که سیستم اعزام به مقصد ظرفیت های 15-30٪ را بهبود می بخشد. این سیستم به نظارت و کنترل مقدار جریان وارد شده به موتور می پردازد تا از مقدار درست آن برای حرکت موتور با سرعت بالا اطمینان حاصل کند. در نتیجه، موتور از میزان بیش از حد جریان، اضافه بار و نوسانات برق ناگهانی محافظت می شود.
خارج از آسانسور
فن آوری آسانسور سبز تنها به محیط چاهک آسانسور محدود نمی شود. شرکت ها از عوامل خارجی برای مقاومت محصولات خود استفاده می کنند. مشتریان با توجه به میزان بهره وری انرژی از امکانات تولید تولید کنندگان آسانسور، شیوه های مدیریت ناوگان خدمات، فن آوری نظارت از راه دور برای تشخیص زود هنگام مشکلات فنی و سایر سیستم های پشتیبانی می تواننداین شرکت ها را ارزیابی کنند.
آسانسورها از لحاظ دوستار محیط زیست بودن هرگز مانند زمان ارشمیدس نمی شوند اما واضح است که تکنولوژی آسانسور سبز در حال پیشرفت می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟

میانگین امتیازات / 5.

No votes so far! Be the first to rate this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *