خانه مقالات آسانسور بالا می روید ؟

بالا می روید ؟

img empty - بالا می روید ؟

از ایمنی آسانسور و پله برقی اطمینان حاصل کنید.
در حدود 210 بیلیون بار در سال مردم کشور آمریکا و کانادا روزانه از تعداد 660.000 دستگاه آسانسور و 33.000 پله برقی استفاده می کنند . با در نظر نگرفتن اتوموبیل ها این وسایل حمل و نقل جزو بیشترین مصارف روزانه محسوب می شوند .
مدیران و صاحبان ساختمان ها بایستی از محصولات آسانسور و پله برقی با کیفیت بالا استفاده کنند و بازبینی و سرویس مداوم برای این دستگاه جزو موارد ضروری می باشد که بایستی در نظر گرفته شود . همچنین این افراد بایستی اطمینان حاصل کنند که سرنشینان و استفاده کنندگان از آسانسور و پله برقی از نحوه درست استفاده از این وسایل اطلاع کافی داشته باشند . می توان نحوه استفاده درست این محصولات را به اشخاص آموزش داد به خصوص دو دسته افراد کودکان و سالمندان بایستی بیشتر مورد توجه قرار بگیرند .
کاربرد درست پله برقی
برای استفاده از پله برقی بایستی به موارد زیر توجه کرد :
1) کودکان به هیچ عنوان نبایستی تنهایی از پله برقی استفاده کنند . زیرا کودکان قادر به رعایت برخی از اصول ایمنی از جمله دور نگه داشتن پاهای خود از لبه کناری پله برقی نبوده و احتمال خطرات جانی بسیار بالا می رود. یا در برخی موارد کودکان اگر بر روی پله برقی بنشینند ممکن است که لباس آنها در دستگاه گیر کند .
2) از بالا بردن چرخ دستی ، کالسکه یا بسته های بزرگ بر روی پله برقی خودداری کنید زیرا حمل این موارد باعث می شود شما از دستگیره پله برقی استفاده نکرده و یا در زمان رسیدن به طبقه با ایجاد تعلل برای سایر افراد سوار بر پله برقی خطر ایجاد کنید .
3) به علت کهولت سن ( تاری دید ، تحرک کم) دسته دوم دیگری که از خطر بالایی در هنگام استفاده از پله برقی برخوردارند افراد مسن می باشند . این افراد و به ویژه اشخاصی که از عصا ، ویلچر و واکر استفاده می کنند نباید سوار پله برقی شوند و بایستی از آسانسور استفاده کنند. همچنین افرادی که از داروهای خاصی استفاده می کنند یا مشکل جسمانی خاصی دارند که بر روی بینایی ، حفظ تعادل و حرکت آنها تاثیر می گذارد بایستی برای بالا یا پایین رفتن از طبقه ای از آسانسور استفاده کنند .
موارد ایمنی پله برقی:
بهترین روش برای شرح قوانین استفاده از پله برقی برای افراد مسن و غیره تقسیم کردن این اصول به چهار بخش : قبل از سوار شدن ، در هنگام ورود به پله برقی ، در طی زمان سوار شدن ، در هنگام خروج
• قبل از سوار شدن :
– از ورود هیچگونه اشیایی مانند عصا ، واکر و ویلچر خودداری کنید . بدون کفش وارد نشوید و حتما از بسته بودن بند های کفش خود اطمینان داشته باشید .
– جهت نما های حرکتی را کنترل کنید .
• در هنگام ورود به پله برقی :
– در قسمت ورودی پله برقی به سرعت وارد پله برقی شوید و تعلل نکنید . در صورتی که چشمتان ضعیف می باشد دقت کنید .
– بچه ها و یا بار سبک خود را با یک دست محکم بگیرید و در هنگام ورود به پله برقی با دست دیگر خود دستگیره را بگیرید .
• در طی زمان سوار شدن :
– در قسمت مرکزی پله ها بایستید و از بخش های کناری فاصله بگیرید . رو به سمت جلو بایستید.
– در صورتی که لباس گشاد بر تن کرده اید آن را بگیرید تا به قسمت های پله برقی گیر نکند .
– با دستان خود محکم دستگیره پله برقی را بگیرید و اگر که سرعت دستگیره از سرعت پله برقی آهسته تر یا سریعتر بود دستان خود را جابه جا کنید .
– کیف یا خریدتان را بر روی پله برقی نگذارید .
– در زمانی که بر روی پله برقی سوار هستید از مشاهده ویترین های مغازه و یا خم شدن خودداری کنید .
• در هنگام خروج از پله برقی:
– در هنگام پیاده شدن از پله برقی تعلل نکنید و به سرعت پیاده شوید . پس خارج شدن متوقف نشوید زیرا ممکن است شخصی پشت سر شما قصد خروج از پله برقی را داشته باشد .
موارد ایمنی آسانسور :
• هنگام نزدیک شدن به آسانسور :
– در کناری ایستاده تا سرنشین های آن پیاده شود و در صورت پر بودن کابین صبر کنید .
– به هیچ عنوان درب آسانسوری را که در حال بسته شدن است با اشیا یا اجزای بدن مانند دست ، پا ، عصا بازنکنید و منتظر آسانسور بعدی باشید .
– در صورت وقوع آتش سوزی در ساختمان از پله استفاده کنید .
• هنگام ورود یا خروج از آسانسور :
– با احتیاط وارد یا خارج آسانسور شوید . به قدم های خود توجه داشته باشید . دستان کودکان را محکم بگیرید .
– از درب آسانسور فاصله بگیرید و مراقب باشید اشیا یا لباس هایتان بین درب گیر نکند .
– دکمه بازشوی درب بر روی شاسی کابین را در صورتی که می خواهید درب آسانسور باز بماند فشار دهید .
• در داخل آسانسور :
– از درب ها فاصله گرفته و به نمایشگر طبقات توجه داشته باشید .
– در صورتی که در داخل آسانسور گیر افتادید دکمه اظطراری را فشار داده و منتظر نیروهای آموزش دیده شرکت آسانسور باشید . خونسردی خود را حفظ کنید و خود سعی در خروج از کابین را نداشته باشید .
کاربرد ایمن آسانسور
زمانی که سرنشینان به درب بسته آسانسور نزدیک می شوند ، بایستی منتظر آسانسور بعدی بمانند. نبایستی با دست یا چیزی دیگر سعی در باز کردن درب بسته شده آسانسور را کرد زیرا همه درب های آسانسور به این صورت باز نمی شوند و ممکن است دست شما بین دو لته درب گیر کرده و حادثه آفرین شود .
همواره بایستی افراد یک ساختمان را از نحوه استفاده از آسانسور مطلع کرد و موارد ایمنی را به آنها گوشزد کرد . به عنوان مثال در صورت گیر کردن در آسانسور خونسردی خود را حفظ کنید و نحوه برقراری تماس تلفنی را به آن ها آموزش دهید . سرنشینان بایستی منتظر نیروهای آموزش دیده نجات بمانند . نبایستی از آسانسور بالا بروند و همچنین از ورود و خروج هوا در داخل کابین اطمینان داشته باشند .
نحوه عملکرد
پله برقی : پله برقی شامل یک زنجیر شامل پله های متحرک می باشد . نرده ها در اطراف پله برقی قرار گرفته اند و یک زنجیری به شکل دستگیره در قسمت بالای این نرده در حال چرخش می باشد . قسمت های مربوط به ایمنی آسانسور مانند ترمز ها در صورت ایجاد هر گونه مشکلی در آسانسور فعال می شوند و همچنین در صورت تغییر در سرعت پله برقی می توان از دکمه خاموشی دستی استفاده کرد . دکمه توقف اضطراری در قسمت بالا و پایین پله ها واقع شده است .
پله برقی ها یک ماشین 6 تنی با بخش های بسیار زیاد می باشند که نیاز به رسیدگی و بازبینی می خواهد و مسافران آن بایستی موارد ایمنی را بطور کامل رعایت کنند .
آسانسورها : آسانسورها شامل یک کابین بسته می باشد که به یک سمت تراول کابل متصل شده اند . کابل ها به سمت بالا و به دور یک چرخ متحرک و سپس به یک وزنه تعادل که وزن برابر کابین دارد متصل است . یک موتور الکتریکی برای به حرکت درآوردن کابین و وزنه تعادل به کمک ریل های راهنما در فضای چاله آسانسور عمل می کند.
بسیاری تصور می کنند آسانسور تنها توسط یک کابل کشیده می شوند در صورتی که آسانسورها توسط چندین کابل استیلی نگه داشته شده اند که هر کدام از این کابل ها به تنهایی قادر به حمل کابین پر شده آسانسور می باشد . برخی دیگر از مردم تصور می کنند که درب های طبقه در صورت آسانسور در طبقه نباشد خود به خود باز می شود . اما در واقع کنترل کننده های کابین آسانسور مسئول باز و بسته کردن درب های طبقه می باشند و تا زمانیکه کابین به طبقه نرسیده باشد درب های طبقه باز نمی شوند .
انجمن حفاظت از ایمنی آسانسور و پله برقی ها در سال 1989 جهت بالا بردن سطح آگاهی عموم مردم از موارد ایمنی و امنیت آسانسور و پله برقی تشکیل شد .

آیا این مطلب مفید بود؟

میانگین امتیازات / 5.

No votes so far! Be the first to rate this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *