خانه مقالات آسانسور موتور گیربکس آسانسور

موتور گیربکس آسانسور

img empty - موتور گیربکس آسانسور

مي توان گفت که قلب و مرکز اصلي يک آسانسور، موتور گيربکس يا نيروي محرکه آن است که خود از چهار بخش زير تشکيل مي شود:
موتور الکتريکي
گيربکس
فلکه گيربکس
ترمز الکتريکي
به طور کلي وظيفه گيربکس، تبديل سرعت بالا که توسط موتور ب شافت ورودي اعمال شده و به سرعت پايين که از شافت خروجي به فلکه گيربکس منتقل مي شود، مي باشد. بطوريکه يک گيربکس مناسب مي تواند اتاق آسانسور را از طريق سيم بکسل ها، با سرعت مشخصي به حرکت درآورد.
البته شافت ورودي در گيربکس قادر است توسط موتور در جهت حرکت عقربه هاي ساعت و يا خلاف آن بچرخد که باعث به حرکت در آمدن اتاق آسانسور توسط سيم بکسل به سمت بالا يا پايين شود
گيربکس چيست
در شروع بهتر است توضيح دهيم که کيربگس چيست و چرا ما به کيربگس نياز داريم
گيربکس چيست؟: گيربکس ماشيني است که براي انتقال توان مکانيکي از يک منبع توليد توان به يک مصرف کننده و هچنين برآورده ساختن گشتاور و سرعت دوراني مورد نياز مصرف کننده به کار مي رود. گيربکس درواقع يک واسطه بين منبع توان و مصرف کننده توان مي باشد که بين منبع توان و مصرف کننده توان يک انعطاف پذيري بر قرار ميکند.
به دليل هماهنگ بودن گشتاور و سرعت دوراني منبع توليد توان با مصرف کننده نياز به ماشيني که بتواند اين هماهنگي را به صورت يک واسطه برقرار کند امري ضروري به نظر مي رسد دستگاهي که اين خواسته را ميتواند تامين کند کيربگس نام دارد.
منبع توليد توان مهم نيست که با چه نوع سوخت يا منابع انرژي توان را توليد ميکند بلکه اين مهم است که در شفت ورودي به گيربکس توان توليد شده را به صورت گشتاور به گير بکس منتقل کند دستگاههايي که ميتوانند توان مورد نياز گيربکس را تامين کنند شامل:
موتورماي الکتريکي – موتورهاي ديزل – موتورهاي بنزيني – موتورماي گاز سوز- توربين هاي بخار – توربين هاي گازي – توربين هاي آبي – توربين هاي بادي – موتورهاي جت – و منابع توليد تواني که انرژي خود را از خورشيد تامين ميکنند مي باشند.
مصرف کننده ميتواند هرنوع ماشيني باشد فقط کافي است که مصرف کننده بتواند توان خروجي از گيربکس را بصورت گشتاور دريافت کند
به عنوان مثال ميتوان به موارد زير اشاره کرد:
خودروها- پمپها- هليکوپترها- هواپيماها- کشتي ها – ماشين هاي تراش و…
در دستگاه هايي که براي آ نها تنوع سرعت اهميت ندارد بلکه افزايش سرعت وگاهش گشتاور يا کاهش سرعت و افزايش گشتاور اهميت دارد از گيربکسي که بتواند اين کاهش يا افزايش گشتاور را در يک مرحله يا چند مرحله انجام دهد استفاده مي کنيم اين نوع از گيربکس ها گيربکس تک سرعته نام دارند مثلا گيربکسي که در بعضي از انواع آسانسوربه کار ميرود.
در بعضي از ماشين آلات و دستگاههايي که در حين کار نياز به افزايش يا کاهش سرعت دوراني داريم نياز به تنوع سرعت نيز داريم مثلا خودروها وقتي از سر بالايي ميخواهند بالا روند بيشتر به گشتاور بالاتر نياز دارند تا سرعت بيشتر تا بتوانند از سر بالايي بالا روند و وقتي که در اتوبان ها حرکت ميکنند بيشتر نياز به سرعت بيشتر دارند تا گشتاور بالا لذا براي تامين اين تنوع سرعت و کشتا ور از گيربکسي که بتواند اين تنوع را برآورده سازد استفاده مي شود، به اين نوع از گيربکس ها که مي توانند اين تنوع سرعت و گشتاور مورد نياز را براورده سازند گيربکس چند سرعته گفته مي شود
کاربرد گيربکس در زندگي انسان از زمان اختراع چرخ و قرقره تا به امروز که به اوج شکوفايي صنعتي رسيده بسيار مهم و جزو لاينکف صنعت مي باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟

میانگین امتیازات / 5.

No votes so far! Be the first to rate this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *