خانه مقالات عمومی اعداد بحران در اقتصاد ايران

اعداد بحران در اقتصاد ايران

img empty - اعداد بحران در اقتصاد ايران

بر اساس يك استاندارد بين‌المللي، در وضعيت نرمال، بايد تعداد افراد بيمه شده یک صندوق بازنشستگی در هر مقطع زماني حداقل پنج برابر مستمري‌ بگيران باشد (يعني نرخ پشتيباني بايد حداقل پنج باشد و عدد کوچک‌تر از پنج به معني بحران است). به عنوان مثال، اگر در مقطعي از يك صندوق ١٠٠٠ نفر مستمري مي‌گيرند این صندوق بايد در همان مقطع زمانی حدود ۵۰۰۰ نفر فرد بيمه شده داشته باشد.
✏️ نرخ پشتيباني در سازمان تأمين اجتماعي عدد چهار و نيم است. عدد صندوق بازنشستگي بانك‌ها چيزي حدود ١/٦ است و صندوق صنعت نفت وضعيتي تقريبا مشابه دارد. اوضاعي غم انگيزتر دارد. در صندوق بازنشستگي كشوري، تعداد بيمه شده‌ها نه تنها پنج برابر مستمری‌بگيرها نيست بلكه به تعداد آنها هم نيست و كمتر است!. عدد صندوق بازنشستگي فولاد شايد ركوردي جهاني باشد؛ در اين صندوق ٧٦ هزار مستمری‌بگير وجود دارد و فقط ١١ هزار نفر بيمه شده؛ عددي كه قاعدتا بايد ٣٨٠ هزار نفر باشد!
✏️اين اعداد، معدل كارنامه تصميم گيري اقتصادي است كه نشان مي دهد در يك مقطع زماني، دهها برابر ظرفيت اشتغال در دولت و بانك‌ها و صنايع مهمي چون نفت و فولاد، نيروي انساني به اين بخش‌ها تحميل شده و مخرج کسر در نرخ پشتیبانی را به اندازه‌ای بزرگ کرده است که اعداد حاصل کسر، علائم بحران را به نمایش بگذارند.

آیا این مطلب مفید بود؟

میانگین امتیازات / 5.

No votes so far! Be the first to rate this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *