خانه مقالات عمومی نتایج پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی

نتایج پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی

img empty - نتایج پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی

✏️سازمان تجارت جهانی، سازمانی بین المللی است که تجارت بین کشورها را اداره می کند. درحالی که تقریبا همه کشورها عضو این سازمان هستند، ایران جزء کشورهایی است که در این سازمان عضو نیست.
ایران اولین بار در سال ۱۹۹۶ برای عضویت در سازمان تجارت جهانی درخواست داد، اما مخالفت آمریکا مانع ملحق شدن ایران به این سازمان شد. ایران به ارائه درخواستهایش ادامه داد و در سال ۲۰۰۵ آمریکا به دلیل ادامه مذاکرات هسته ای با ایران اجازه داد تا این درخواست روندش را طی کند.
عضویت در سازمان تجارت جهانی مستلزم تغییرات عمده است. ایران باید تعرفه ها را کاهش و اقتصاد را بازسازی کند. این امر سرمایه گذاری بین المللی در بخش انرژی ایران را تسریع خواهد کرد. گسترش تجارت می تواند موجب تقویت قشر متوسط و اشتغال زایی شود. درحالی که عضویت در این سازمان می تواند فواید اقتصادی زیادی برای ایران داشته باشد ایجاد تغییرات کار دشواری است.
بطور کلی سازمان تجارت جهانی به اعضا اجازه نمی دهد تا با برخی از شرکای تجاری بهتر از دیگران برخورد کنند. بنابراین وقتی ایران به این سازمان ملحق شود، اگر آمریکا بخواهد تجارت با ایران را محدود کند قوانین سازمان تجارت جهانی را نقض خواهد کرد.
*منبع: انجمن اقتصاد دانان ایران

آیا این مطلب مفید بود؟

میانگین امتیازات / 5.

No votes so far! Be the first to rate this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *