آسانسور ماشین آلات داخل موتورخانه منتشر شده در تاریخ 21 فروردین 1395 وقتی که سیستم محرکه آسانسور و تجهیزات مربوطه در موتورخانه قرار دارند ، موتورخانه باید شامل دیوارهای صلب ، سقف ، کف ، در و یا دریچه افقی باشد . موتورخانه نباید برای مواردی به غیر از آسانسور استفاده شود و نباید شامل کانال ، کابل یا وسایلی جز وسایل آسانسور باشد. به هر در موتورخانه های می تواند موارد زیر وجود داشته باشد : الف – ماشین آلات برای آسانسور های خدماتی و پلکان برقی ؛ ب – تجهیزات تهویه مطبوع یا حرارتی مربوط به این فضاها ، به جز سیستم های گرمایش با بخار و تاسیسات گرمایش آب با فشار بالا؛ پ – حسگر های آتش یاسیستم اطفا حریق ، با دمای عملکرد بالا ، مناسب برای تجهیزات برقی ، پایداردر دوره زمانی معین و محافظت شده به طور مناسب در برابر ضربات اتفاقی . فلکه کششی می تواند تحت شرایط زیر در چاه نصب شود : الف – انجام آزمون ها ، آزمایش ها و عملیات نگهداری ، از موتورخانه ممکن باشد ؛ ب – سوراخ های بین موتورخانه و چاه تا حد امکان کوچک باشد . پایداری مکانیکی ، کف موتورخانه موتورخانه باید به شکلی ساخته شود که در برابر نیروها و بارهای وارده مقاوم باشد و از مواد بادوامی که گرد و غبار ایجاد ننماید ، ساخته شود . کف ( های) موتورخانه باید از مصالح غیر لغزنده مانند بتن ماله کشی شده یا ورق آج دار باشد . ابعاد ابعاد موتورخانه بايد به گونه ای باشد که امکان دسترسي آسان و ایمن به تجهيزات داخل آن به ویزه تجهيزات برقي را فراهم کند . حداقل ارتفاع مفید فضا های کاری 8/1 متر با رواداری 5 سانتی متر می باشد و همچنين موارد زير می باید تامین گردند : الف – فضاي افقی باز ( مفید ) در جلوي تابلو هاي فرمان و تابلو های برق. این فضا به صورت زیر تعریف می شود : 1 – عمق ؛ یعنی فاصلة اندازه گيري شده از سطح بیرونی تابلو های فرمان و برق ، حداقل 7/0 متر ( بارواداری 5 سانتی متر) ؛ 2 – عرض ؛5/0 متر یا عرض کامل تابلو فرمان یا تابلو ی برق آسانسور ، هر كدام که بزرگتر باشد. ب – فضای افقي باز ( مفید) با حداقل ابعاد 6/0 متر × 5 /0 متر برای نگهداری و بازرسی قطعات متحرك در نقاطي كه ضروری است و در صورت نياز عملکرد اضطراري دستي از آنجا صورت ميگيرد . در صورتی که سایر قطعات متحرک موجود در موتورخانه که به هر شکل در فضای کاری می باشند ، دارای حفاظ ایمن قابل باز کردن باشند ، می توان حداقل ابعاد فضاهای سرویس قطعات متحرک را از 5/0 × 6/0 متر به 3/0 × 3/0 متر کاهش داد. ارتفاع مفید محل های رفت و آمد نبايد کمتر از 8 /1 متر با رواداری 5 سانتی متر باشد . عرض راه های دسترسی به فضاهای باز ( مفید) باید حداقل دارای پهنای 5/0 متر ( بارواداری 10 سانتی متر) باشد . این مقدار در جاهایی که قطعات متحرک وجود ندارد تا 4/0 متر ( با رواداری 10 سانتی متر) قابل کاهش می باشد . در صورتی که عرض معبر راه های دسترسی به فضا های سرویس قطعات متحرک به علت وجود گاورنر یا نفوذ قسمتی از شاسی سیستم محرکه کاهش یافته باشد و گاورنر و این قسمت از شاسی ارتفاعی کمتر از 5/0 متر و عمقی کمتر از 35/0 متر داشته باشند به گونه ای که به راحتی امکان عبور از روی آن میسر باشد می توان مشروط به پوشش مناسب گوشه های تیز شاسی موجود در مسیر و همچنین وجود حفاظ ایمن با ارتفاع کمتر از 5/0 متر برای گاورنر و سایر قطعات متحرک واقع در کنار این معبر ، مورد را بلامانع دانست . ارتفاع مفید محل های رفت آمد از زیر تیر سقف سازه مربوطه تا کف فضای دسترسی اندازه گیری می شود . فاصلة عمودي باز(مفید) بالاي قطعات چرخنده سيستم محركه بــايد حداقل 3 /0 متر باشد . در صورتيكه كف مــوتورخانه داراي تعدادی سطوح با اختلاف تراز بـــيشتر از 5/0 متر باشد ، لازم است راه پله يا نردبان داشته باشد و اگر ارتفاع سکو بیش از 7/0 متر باشد باید برای سطوح فوق نرده محافظ ( نرده به ارتفاع حداقل 7/0 متر) نیز در نظر گرفته شود . تــورفتگي هايي به ارتفاع بيش از 5/0 متر و عرض كمتر از 5/0 متر و همچنین هر نوع كانالي دركف موتورخانه بايد پوشيده شود . درها و دريچه ها ی افقی عرض در هاي دسترسي حداقل 6/0 متر و ارتفاع آنها باید حداقل 8 / 1 متر با رواداری 5 سانتی متر باشد . ابعاد مفید دريچة های افقی ورودی براي عبور افراد بايد حداقل 8/0 متر × 8/ 0 متر باشد و مجهز به مكانيزم متعادل كننده باشند( برای سهولت باز کردن باید دریچه های افقی دارای سیستم متعادل ساز باشد) . تمام دريچه های افقی دسترسی در هنگام بسته بودن، بايد بتوانند وزن دو نفر با مقدار هر یک 1000 نيوتن را که به سطحی معادل 2/ 0 متر × 2/0 متر در هر قسمتی وارد مي شود؛ بدون تغيير شكل دائمي تحمل کنند . دريچه های افقی ورودی نبايد رو به پايين باز شوند مگر آنكه به نردبان جمع شو وصل شوند . لولا ها ( در صورت وجود ) نباید امکان از جا درآمدن داشته باشند . بايد پيش بيني ها ي لازم براي جلوگيري از سقوط افراد ( مانند نصب نرده یا حفاظ ) در زمان باز بودن دریچه اتخاذ گردد . درها و دريچه های ورودی افقی بايد مجهز به قفل هايي باشند كه با كليد باز شوند و بتوان بدون كليد از داخل موتورخانه آن هارا باز نمود . دريچه هايي افقی كه فقط جهت دسترسي به تجهیزات مورد استفاده قرار می گیرند ، تنها از داخل موتورخانه می توانند قفل شوند. سایر باز شوها ابـــعاد سوراخ ها ی سقف چاه و كف اتاق بايــد تا حد امکان كاهش يابند. بمنظور برطرف نمودن خطر سقوط اشياء از محل هاي باز بالا ي چاه آسانسور و همچنین سوراخ های کابل های برق ، باید از غلاف ها یا لبه هایی استفاده نمود که برآمدگي آنها از كف تمام شده يا بالای چاه حداقل 50 ميليمتر باشد . تهويه موتورخانه بايد از تهويه مناسب برخوردار باشد. در صورتی که تهویه چاه آسانسور بايد از طريق موتور خانه انجام شود . این مسئله باید در نظر گرفته شود . هواي نامطبوع از ديگر بخش های ساختمان نبايد مستقيماً به موتورخانه وارد شود . همچنین موتورها و تجهيزات و نیز كابلهاي برقی باید در برابر گرد و غبار ، بخارهای مضر و رطوبت محافظت شوند . روشنايي و پريز ها موتورخانه بايد دارای روشنايي برقی نصب شده بطور دائم با شدت حداقل 200 لوكس در تراز كف اتاق باشد. باید کلیدی در داخل و نزديك به نقطة (نقاط) دسترسي و در ارتفاع مناسب ، روشنایی این فضا را قطع و وصل کند. آیا این مطلب مفید بود؟ ارسال نظر میانگین امتیازات / 5. No votes so far! Be the first to rate this post.