خانه اخبار و مطالب روز رئیس کل گمرک ایران ؛مصمم به اجرای طرح پنجره واحد تجارت هستیم

رئیس کل گمرک ایران ؛مصمم به اجرای طرح پنجره واحد تجارت هستیم

img empty - رئیس کل گمرک ایران ؛مصمم به اجرای طرح پنجره واحد تجارت هستیم

كرباسيان تشريح كرد :مصمم به اجراي طرح پنجره واحد تجارت هستيم/مزاياي سامانه جامع گمركي رئيس كل گمرك ايران با اشاره به اينكه مصمم به اجراي طرح پنجره واحد تجارت هستيم، گفت:‌ سامانه جامع گمركي امكان رانت و سوءاستفاده در اين بخش را به صفر مي‌رساند.

مسعود كرباسيان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس با اعلام اين مطلب افزود:‌ طرح اظهار از راه دور كه يكي از مزاياي سامانه جامع گمرگي است، با كاهش تماس فيزيكي بين طرفين محقق مي‌شود؛ از آنجايي كه بصورت سيستمي و يكسان با ذينفع برخورد مي كند مانع برخورد سليقه اي و تبعيض آميز با صاحب كالا مي شود و امكان هرگونه سوءاستفاده و رانت را در فرآيند گمركي به صفر مي‌رساند.
وي با تاكيد بر اينكه در تشريفات گمركي تمامي امور بر اساس آيين نامه اجرايي و قوانين و مقررات انجام مي‌شود، تصريح كرد: معمولا بسياري از مشكلات به دليل عدم آگاهي مراجعه كننده از همين قوانين و مقررات است و از طرفي بسياري از برخوردهاي سليقه‌اي در حوزه عملكرد سازمانهاي هم‌جوار گمرك صورت مي‌گيرد.
كرباسيان با تاكيد بر اينكه بيش از 32 سازمان در فرآيند واردات و صادرات با گمرك همكار هستند، بيان داشت: هرگونه كم لطفي و اعمال سليقه در برخورد با صاحبان كالا به گمرك منتسب مي‌شود؛ به همين علت گمرك ايران مصمم به اجراي طرح پنجره واحد تجارت است.
وي يادآور شد:‌ در اين طرح تمامي سازمانهاي هم‌جوار و همكار گمرك ايران بايد به شكل الكترونيك و از يك مجاري واحد تحت نظارت گمرك ايران به صاحبان كالا خدمات بدهند كه همين امر ضمن تنظيم رفتار واحد و يكسان با صاحبان كالا، موجب توقف برخورد‌هاي سليقه‌اي و تخلفات اداري مي‌شود.
رئيس كل گمرك ايران در پاسخ به راهكار گمرك براي به حداقل رساندن تخلفات گمركي واردكنندگان گفت: اصلاح و سبك سازي قوانين و آئين نامه‌ها و استفاده از روش مديريت ريسك در گمرك ايران گامي موثر در كاهش ميزان جرايم و تخلفات گمركي است.
به گفته كرباسيان، اين روش كه از سوي سازمان تجارت جهاني و سازمان جهاني گمرك توصيه شده تاكيد مي‌كند كه قوانين و تشريفات امور گمركي مبتني بر روشهايي باشد كه حداقل ريسك را براي گمرك داشته باشد و در اين بين مديريت ريسك به تغيير نگاه مديريت خطر از گمرك به صاحبان كالا دلالت دارد
وي خاطرنشان كرد:‌ همچنين تجهيز گمركات اجرايي به فن آوري پرتونگاري يا x-ray كه ماهيت كالاي اظهاري را بدون دخالت نيروي انساني و با ضريب اشتباه صفر كنترل مي‌كند، يكي از شيوه‌هاي پيشرفته كنترل مبادي گمركي است كه از جمله توفيقات به كارگيري سامانه‌هاي مذكور مي‌توان به كشف محموله ٢٥ ميليون قرص مخدر ترامادل قاچاق در گمرك اشاره كرد كه ماه جاري به همت مديران و كاركنان و با بكارگيري روشهاي نوين و كارآمد مديريت ريسك و ايكس‌ري در گمرك شهيد رجايي اتفاق افتاد.
كرباسيان با اشاره به اينكه گمرك نقش بسيار مهمي در تسهيل و توسعه تجارت دارد، يادآور شد: خدمت رساني مستلزم همكاري و تعامل همه سازمانهاي ذي‌مدخل در امر تجارت است و گمرك مصمم به تسريع و تسهيل تشريفات گمركي است، تا با انجام اين كار، گام مهمي در راستاي بهبود فضاي كسب و كار كشور برداشته شود.

آیا این مطلب مفید بود؟

میانگین امتیازات / 5.

No votes so far! Be the first to rate this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *